130 let
Petra Novotná si jako jediná Češka zahrála v Hobitovi.

Petra Novotná si jako jediná Češka zahrála v Hobitovi. | foto: MAFRA - Tomáš Krist

Rozhovor

Češka si zahrála v Hobitovi. Make-up měli i koně, popisuje

Lidé
  •   12:12
Pětatřicetiletá cvičitelka koní z Pazuchy u Litomyšle, kaskadérka Petra Novotná, už v koňském sedle zaskakovala za Evu Greenovou či Nicole Kidmanovou. Ve snímku Hobit, jehož druhý díl právě přišel do českých kin, jezdí na koni jako dublérka půvabné elfky Tauriel.

Lidové noviny: Máte ráda Tolkienovy knihy, podle kterých Hobit vznikl?
Ne. Na první díl Hobita jsem nešla ani do kina, viděla jsem ho teprve nedávno z DVD, a to jen proto, že se mě všichni ptali, jak se mi to líbilo. Ani Pán prstenů mě příliš neoslovil. Mám ráda filmy bez jakýchkoli vizuálních efektů a bez násilí. Nejsem fanoušek fantasy.

Lidové noviny: Přesto vás natáčení filmu Hobit bavilo?
Naprosto. Užívala jsem si každou minutu, i když jsem třeba musela ke koním vstát už ve čtyři ráno, abych je připravila.

Jaký je nový Hobit?

Lidové noviny: Dublovala jste herečku Evangeline Lillyovou v roli elfky Tauriel. Točila jste i nebezpečné scény, při kterých jste se bála?
Ani ne. Samozřejmě, že těsně před natáčením člověk cítí napětí, jestli to zvládne, ale o strachu bych nemluvila.

Lidové noviny: Natáčelo se na Novém Zélandu. Jak dlouhou dobu jste tam strávila?
Rok a osm měsíců, ale z toho jen devět týdnů přímo na lokacích. První a druhý díl se natáčel dohromady v jednotlivých časových blocích, ale já jako podkoní jsem neměla volno ani mimo natáčecí dny, protože jsem se musela starat o koně. Jen na Vánoce jsem měla asi dvoutýdenní dovolenou.

Lidové noviny: Byla jste tam i s rodinou?
Ano, dcerka Amelia tam dokonce chvíli chodila i do školky a můj partner Roman, který je výtvarník a v Čechách pracuje jako placový architekt, nám na natáčení pomáhal malovat koně.

Evangeline Lilly jako Tauriel. Dublovala ji česká cvičitelka koní.

Lidové noviny: Malovat?
Dělal koním make-up, protože každý hobití kůň musel mít k sobě malého dvojníka - barevně naprosto identického poníka, který se tudíž často musel dobarvit, včetně lysin. Koně navíc na sobě měli chlupaté kostýmy. Kdyby se točilo v zimě, tak by se ještě představa pana režiséra o extrémně chlupatých koních dala nějak zrealizovat, protože koně mají zimní srst přirozeně delší. V létě to nešlo. Takže se z Ameriky dovezly chlupy angorských koz a každý kůň měl kostýmní zkoušku. Cizí srst je ale svědila, takže jsme s nimi museli natrénovat, aby se v záběrech neošívali a zvykli si na kostýmy kvůli přehřátí. Vše probíhalo za asistence veterináře, který kontroloval jejich srdeční rytmus a teplotu.

Lidové noviny: Jak na vás působil režisér Peter Jackson?
Úžasně. Je velký pohodář. On je snad sám jeden z hobitů. Nikdy nezvýšil hlas, a to řídil obrovský štáb.

Lidové noviny: Byl při natáčení znát rozpočet činící asi osm miliard korun?
Jednoznačně. Uvedu příklad: Když jsme potřebovali koňskou a zvířecí základnu, našla se 30 km severně od Wellingtonu a produkce tam vybudovala jízdárny, 40 mobilních boxů, postavila všechny výběhy a nechala nám až na místo dovést elektřinu i internet. Nakoupila krávy, ovce, kozy, slepice, 83 koní a veškeré vybavení pro ně. Zaplatila i týdenní výcvik koní pod helikoptérou, protože se natáčelo v nedostupném terénu, kam se technika navážela vrtulníky, a koně si na jejich zvuk museli zvyknout.

Lidové noviny: Budete se podílet i na třetím díle Hobita?
Bohužel ne. Došlo totiž k takovému nepříjemnému nedorozumění. Dva maorští zaměstnanci z naší skupiny byli kvůli svému konfliktnímu chování z týmu odejiti a pomstili se tím, že začali do médií rozhlašovat, jak na natáčení týráme zvířata, což byl samozřejmě nesmysl. Na Novém Zélandu kvůli tomu vypukla obrovská kampaň a Peter Jackson už nechtěl riskovat žádný skandál, takže naše spolupráce skončila.

Lidové noviny: Co vám v práci udělá největší radost?
Když si na konci natáčecího dne můžu říct, že kůň, kterého jsem připravovala a ze kterého měl herec třeba i trochu obavy, byl nakonec na place perfektní. Je to zvláštní, ale znám koně, kteří ve stáji koušou a kopou, lekají se, ale jakmile na ně namíří kamera, promění se v profesionály, vedle kterých můžete střílet z děla, a oni dělají přesně to, co mají ve scénáři. Prostě páni herci.

Autor: