130 let
Erotika - ilustrační foto.

Erotika - ilustrační foto. | foto: Odd AndersenAFP

Brusel šokuje erotickým klipem

Magazín
  •   8:00
BRUSEL - Rychlé strhávání oblečení, těla zmítaná vášní, hlasité vzdechy, orgasmus v několika podobách. Evropská komise spolufinancuje výrobu evropských filmů a pro jejich propagaci si vybrala netradiční formu: videoklip, v němž se miluje osmnáct párů.

I když jde o sestřih scén ze slavných filmů, vyvolal velké pozdvižení. Konzervativní politici označili čtyřicetivteřinový klip za nemravný a napadli komisi, že to se snahou získat popularitu přehnala.

„Mají problém s prezentací mezi lidmi, ale nemyslím si, že slepení několika vteřin měkkého porna je tím nejskvělejším způsobem, jak to řešit,“ řekl stanici BBC europoslanec za britské konzervativce Chris Heaton-Harris.

Videoklip, který pobouřil Evropany

Podívejte se na něj


Nelíbil se mu hlavně závěrečný dvojsmyslný slogan klipu: anglické „Let's come together“ totiž znamená nejen „Pojďme do toho společně,“ ale také „Udělejme se společně“.

Pobouřeně reagovali i Poláci. „Ta reklama je jednoduše vulgární. Z evropské kasy se ale platí tolik idiotských věcí, že takový klip nevyvolá žádné zemětřesení,“ řekl Rzeczpospolitě europoslanec za Ligu polských rodin a otec současného ministra školství Maciej Giertych.

Jako člen ultrakatolické strany se opřel do faktu, že mezi milujícími se páry jsou také dvě homosexuální dvojice. Giertych to označil za „smutný důkaz politické korektnosti“ unie.

EU není kruh přátel bible
Brusel si za sestřihem stojí. „Evropská unie není kruh přátel bible; věříme ve svobodu projevu a uměleckou kreativitu,“ řekl mluvčí komise Martin Selmayr. Jeho zájem kritiků naopak těší. Od chvíle, kdy se objevily první pobouřené reakce, se totiž video s názvem „Film lovers will love this!“ stalo bezkonkurenčně nejpopulárnějším souborem mezi nahrávkami, které komise začala dávat na internetový server YouTube.

Do včerejšího dne zhlédlo sestřih přes 283 tisíc zájemců, což je řádově víc než například animace o zlevnění roamingu v unii. Martin Selmayr také odmítl argument o mrhání penězi: výroba klipu stála evropskou kasu jen 350 eur a stejně levné byly i další tři díly ze série „Radost, Smutek, Přátelství, Láska.“

Sestříhala je externí firma a použila záběry z filmů, které získaly různá prestižní ocenění na filmových festivalech v Evropě. Ve videoklipu se tak například miluje Audrey Tatou jako Amélie z Montmartru, Gael García Bernal v Almodóvarově filmu Špatná výchova anebo hrdinové snímku Larse von Triera Prolomit vlny.

„Sestřih byl poprvé představen v únoru na festivalu v Berlíně a získali jsme na něj velmi pozitivní ohlasy. Ukazuje, že Evropská unie je schopná silných emocí,“ míní mluvčí komise, pro nějž je kritika „tou nejlepší reklamou“.

„Takto se k lidem snáze dostane informace, že jsme přispěli na otitulkování nebo distribuci devíti z deseti evropských filmů ,“ dodává Selmayr.

Autor: Kateřina Šafaříková