Sobota 7. prosince 2024, svátek má Ambrož, Benjamin
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 89 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
130 let

Lidovky.cz

Když práce z domova není volba. 6 tipů, jak ji zvládnout a být produktivní

  5:00
Situace okolo šíření koronaviru výrazně zasáhla život každého z nás, nevyhnula se ani našim pracovním povinnostem. V České republice si nyní tisíce lidí zvykají na nový režim – práci z domova. Na jednu stranu může být náročné se v takovém období soustředit, práce ale nyní slouží jako vítané rozptýlení. Přinášíme šest tipů, jak práci z domova zvládnout a cítit se co nejnormálněji v situaci, která taková rozhodně není.

Home office (ilustrační foto) foto: Shutterstock

Denní plán

Myslete dopředu. Na konci každého pracovního dne si vytvořte plán nebo seznam úkolů pro den následující. Vaše práce bude strukturovanější, a jako bonus získáte vizuální důkaz vašich každodenních úspěchů. Do plánu zahrňte také fyzickou aktivitu a sebevzdělávání. Díky těmto aktivitám se odreagujete, a uděláte něco pro své zdraví a psychickou pohodu. 

„Pravidelný pohyb zlepší náladu, kvalitu spánku, a uleví zádům z celého dne sezení za počítačem. Kurzy cvičení seženete online a v některých případech i zdarma. Zkuste čas využít efektivně a hodinu denně věnovat také zlepšování vašich dovedností, ať už jazykových nebo třeba manažerských,“ radí Bronislava Chudobová, ředitelka jazykové agentury Skřivánek.

Home office (ilustrační foto)

Uklidněte se rutinou

A ani během tohoto období nenechte drobné úklidové úkoly (roztřídění doručené pošty) spadnout na vedlejší kolej. Pokud máte týdenní schůzku zaměstnanců nebo jinou pravidelnou schůzku, přesuňte ji okamžitě na konferenci nebo videohovor. Nastavte si připomenutí kalendáře na pravidelné úkoly. Existuje důvod, proč zachovávat rutiny – jsou uklidňující, tak se jich držte.

Koncentrujte se na řešení problémů

V tuto chvíli může být koncentrace obtížná, ale o to důležitější. Snažte se najít řešení problémů. Pokud je projekt náročný, rozdělte jej na části a nejdříve udělejte ty nejjednodušší. V případě potřeby ho odložte, pokud vám to deadline dovolí. Pomoci vám může také změna prostředí. 

„Firmy ocení především vaše výsledky. Tím nejdůležitějším pro ně totiž není, kolik za počítačem strávíte času, ale jak kvalitně odvádíte svoje povinnosti,“ uvedla Silvie Sáričková, HR manažerka společnosti Xerox.

Home office (ilustrační foto)

Upřednostňujte chat před e-mailem

Nástroje jako Microsoft Teams, G Suite a Slack jsou lepší variantou pro komunikaci než e-mail, zejména v tuto chvíli. Ten je ze své podstaty pomalý, naproti tomu aplikace Slack a jí podobné nabízí rychlé a snadné odeslání textových zpráv, tematické kanály a schopnost odesílat dokumenty tam a zpět. Je však dobré si nastavit i hranice. 

Časem můžete získat pocit, že musíte být neustále k dispozici. Domluvte se proto se zaměstnavatelem v jakou dobu musíte být k dispozici. V nastavení si pak můžete pozastavit oznámení po stanovené hodině.

Rozdělte si pracovní den

Přestávky jsou skvělé pro oživení. Dokonce i v ten nejlepší den bude příliš dlouhé hledění na obrazovku a soustředění zpomalovat produktivitu. „Je běžné, že si v práci každý uděláme chvilku pauzu a zajdeme třeba s kolegy na kafe. I při práci z domu je občas nutné si dopřát pauzu, protáhnout se. Nikdo z nás není motorová myš a není to ani zdravé,“ doporučuje Sáričková. 

Zastavte se a užijte si oběd bez rozptýlení. Školy jsou zavřené, tak si na pár minut užijte své děti. Zavolejte oblíbenému kolegovi nebo kamarádovi a zjistěte, jak se mu daří. Uvidíte, že se vám k práci bude vracet lépe.

Home office (ilustrační foto)

Nastavte si limity na „nezdravý” čas u obrazovky

Při neustále nových zprávách o omezení v cestování, pozitivních testech na koronavirus nebo uzavřených zónách je těžké se vyhnout stresu a zachovat si duševní zdraví. Chcete-li si zkontrolovat novinky, omezte to na určitý čas za den. Když chatujete s kolegy, je dobré diskutovat o tom jen pár minut a rychle přejít k typickým pracovním tématům.

Na závěr je důležité zdůraznit, že prací z domova přispíváte k jednomu z nejúčinnějších a nejefektivnějších způsobů řešení pandemie – sociálnímu distancu. Ten vede k zpomalení šíření viru a to je cílem nás všech.

Autor: