130 let
Parfém, ilustrační foto

Parfém, ilustrační foto | foto: Shutterstock

Luxusní parfémy mají stejně vzácné flakony jako obsah

Magazín
  •   5:49
PAŘÍŽ - Sylvie Rometová od čtyřiadvaceti let ručně plní a zapečeťuje luxusní flakony a zdobí je hedvábnými nitěmi, takže obal se stává stejně tak vzácný jako obsah. Sedí za stolem, který ozařuje přirozené světlo a maličkým kartáčkem rozplétá dvoubarevnou hedvábnou šňůru ovinutu kolem jednoho flakonu. Uvnitř je Extrait de Shalimar, jeden z parfémů značky Guerlain, který snadno poznáme podle jeho uzávěru safírové barvy v podobě vějíře.

„Pak lze také rozcuchat hedvábná vlákna, aby se rozvlnila a vznikl střapeček,“ řekla agentuře AFP. Staví přitom do řady malé lahvičky, které si nic nezadají s uměleckým dílem.

Za velkým oknem se pasou ovce a v dáli se černá les Rambouilletu: Sylvie Rometová pracuje v malé lokalitě Orphin v departementu Yvelines, kde firma Guerlain v roce 1994 zřídila závod vyrábějící všechny její parfémy: od Samsary po Habit Rouge přes L Heure Bleue nebo Petite Robe Noir. Celkem to je na 13 milionů lahviček ročně.

Francouzský výrobce nabízí voňavku z odpadu parfémového průmyslu

Necelá dvě procenta flakonů procházejí rukama Dames de table, které pracují pro slavného výrobce parfémů. Ten jako první před více než 100 lety vytvořil tuto funkci, aby výjimečným lahvičkám, speciálním sériím a zvláštním objednávkám dodal ojedinělou formu. Rometová patří mezi šest těchto Dames de table.

V části podniku, kde se vznášejí libé vůně, plní těchto šest žen v bílých pláštích opatrně vzácné lahvičky a zdobí je. Nevnímají vrčení automatizovaných výrobních linek, kde se plní klasické parfémy.

Na uzávěr typického flakonu Guerlainu Abeilles klade Rometová transparentní pásek, přes nějž kříží zlatá vlákna, aby flakon hermeticky uzavřela. Na modelu Shalimar zručně uváže sedm uzlíků, které upevní malou kovovou pečetí s dvojitým G jako Guerlain.

Dvaapadesátiletá Sylvie Rometová nedávno společně se sedmi dalšími umělci z luxusních domů Baccarat, Louis Vuitton, Longchamp nebo Van Cleef & Arpels získala ocenění ministerstva kultury Řád umění a literatury. „Oblékám, zdobím a zkrášluji flakony,“ říká Rometová. „Když se Guerlain usídlil v našem regionu, hledala jsem práci, byla jsem vyučená kadeřnice. Zkusila jsem to a zjistila jsem, že se mi to líbí,“ dodává.

Češi průměrně za kosmetiku a parfémy utratí 600 korun měsíčně

U Guerlaina, který má 190 let dlouhou tradici a patří pod koncern LVMH, je jediná, kdo vychovává mladé nástupkyně, zatím výhradně ženy. „Ráda předávám své zkušenosti, protože neexistuje žádná škola, kde by se tomu mohly naučit,“ vysvětluje Rometová.

„Samozřejmě je třeba zručnosti, pečlivosti a trpělivosti, ruce musejí pracovat jemně, neboť flakony s extrakty jsou velice malé,“ uvádí Rometová. Denně naplní a vyzdobí necelou stovku flakonů, jejichž cena se pohybuje od několika stovek eur po 2000 eur (52 000 korun), jde-li o extrakty parfémů.

„Žádný stroj nemůže takto pracovat s hedvábnými vlákny, mohl by je poškodit. Takovou práci také není možné kopírovat,“ zdůrazňuje.

Kulturní dědictví

Umění plnit a zdobit flakony je součástí nehmotného kulturního dědictví, vysvětluje Elisabeth Ponsollová des Portes z Colbertova výboru, který seskupuje 82 francouzských luxusních značek z oblasti módy, řemeslné výroby, gastronomie, hoteliérství či kultury.

Zdůrazňuje význam předávání zkušeností mladým generacím a zhodnocování těchto povolání, kde hlavní roli hraje zručnost. Od roku 2006 francouzské ministerstvo kultury vyznamenalo 53 umělců pracujících pro luxusní značky.

Autor: ČTK