8. listopadu 2011 10:00 Lidovky.cz > Relax > Zdraví

Čeští vědci umějí včas objevit neviditelný nádor

Buňka | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Buňka | foto: Shutterstock

BRNO Vědci z lékařské fakulty Masarykovy univerzity v Brně vyvinuli metodu, která pomůže mnohem dříve odhalit zhoubný nádor lymfatických uzlin.

Napsala to Mladá fronta Dnes. Léčba tak může začít v raném stádiu, kdy se lze vyhnout nešetrnému ozařování a chemoterapii. Svůj objev si čeští vědci nechali patentovat.

Hematoonkologická klinika Masarykovy univerzity už s výsledky výzkumu týmu Borise Tichého pracuje.

Lymfomy plášťových buněk podle Tichého patří k nejzákeřnějším a také velmi obtížně léčitelným typům nádorů. "I když se je podaří s pomocí chemoterapie či ozařování potlačit, tak nad nimi nikdy docela nezvítězíme a ony začnou časem - aniž by měli ohrožení lidé sebemenší potíže - opět útočit. Někdy už do šesti měsíců, jindy až za pět let. Vrací se ale vždy," cituje MfD tohoto vědce.

Jeho metoda analýzy DNA podle listu umožňuje s velkou přesností a zejména s nesrovnatelně větším předstihem než dosud předpovědět, že v krvi již jednou léčeného či stabilizovaného pacienta opět kolují nádorové buňky. Brněnský objev je podle deníku velmi významný i proto, že metoda je mimořádně přesná. Nemoc včas odhalí v osmdesáti procentech případů. To je o 20 procent víc, než dosavadní způsoby, dodává MfD.

Lidovky.cz, ČTK

České ženy jsou na rodičovské nejdéle, návrat do práce mají nejtěžší

V Česku máme jednu z nejdelších rodičovských vůbec. Matky dvou dětí stráví doma průměrně 6–8 let, přestože by se mnohdy chtěly vrátit do práce dříve. Jaké jsou u nás rozdíly v rodičovské oproti ostatním evropským zemím?