Pondělí 17. února 2020svátek má Miloslava 8 °C občasný déšť Předplatné LN
Lidovky.cz > Relax > Zdraví

Za obezitu amerických dětí mohou prý reklamy

Nadváha - ilustrační foto. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Nadváha - ilustrační foto. | foto: Shutterstock

NEW YORK Televizní reklamy na sladkosti a nezdravé kalorické bomby skutečně v dětech probouzejí hlad po těchto pamlscích, zvláště pokud tráví před televizní obrazovkou hodně času. Vyplývá to ze studie britských vědců, o níž dnes informuje agentura Reuters.

Toto zjištění zveřejněné v odborném časopise Pediatrics přichází v době, kdy v různých částech světa sílí volání po zákazu na děti zaměřených reklam na nezdravé potraviny. Tento zákaz, k jehož propagaci se v poslední době připojil například americký svaz dětských lékařů, by měl přispět k boji proti obezitě.

Sledování televize - ilustrační foto.

Při testech s šesti až třináctiletými dětmi zjistili vědci vedení Emmou Boylandovou z Liverpoolské univerzity, že DVD s reklamami na potraviny z řetězců rychlého občerstvení nebo na sladkosti zřejmě povzbuzuje hlad dětí po cukrovinkách a kalorických bombách.

Reklamy, ale i ochota rodičů
Děti zapojené do výzkumu hlásily větší chuť na sladkosti a potraviny
nasycené tuky poté, co sledovaly reklamy na tyto druhy produktů, než ve dnech, kdy se dívaly na reklamy na hračky. To platilo zvláště u dětí, které jsou zvyklé běžně sledovat hodně televizi, přičemž "hodně" definovali vědci jako více než 21 hodin týdně.

Ve skutečném životě ovšem podle vědců vstupuje do hry řada jiných faktorů včetně například ochoty rodičů tyto druhy potravin kupovat. Přesto studie zapadá do série dalších vědeckých zjištění, která ukazují, že děti mají tendenci vyžadovat - a jíst - víc nezdravých potravin poté, co na ně vidí reklamu. U starších dětí, které už si samy rozhodují o tom, co si koupí, se tento efekt může překlápět do většího počtu čokoládových tyčinek, chipsů či smažených hranolek.

Sledování televize (ilustrační foto)

"Tato studie potvrzuje kumulativní, neustálý dopad potravinového marketingu v televizi: čím víc děti sledují televizi, tím jsou přístupnější reklamě," řekla agentuře Reuters Lori Dorfmanová, která vede kalifornskou organizaci pro mediální studia a analyzovala dopady potravinového marketingu na děti. Ke zvýšení dopadu reklam podle ní přispívá i rozvoj moderních technologií, kdy děti nyní sledují televizi i na počítači nebo chytrých mobilních telefonech, což k celkovému objemu televizního času přidává další hodiny.

Premium

Pošťák, který vůbec nezvoní. U balíčků z Číny totiž nemusí

Pošta z Číny, ilustrační snímek | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Lidé si objednávají z čínských e-shopů zboží s bezplatnou dopravou a diví se, že nedostanou balíček do ruky. Pošta má...

Premium

Tři roky od věznění v garáži. Daniel dnes pracuje a stará se o miminko

Daniel Příhoda, jehož v roce 2016 věznil s jeho tehdejší přítelkyní Zdeněk... | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Daniela před několika lety unesl vyšinutý Zdeněk Hryščenko. I s jeho kamarádkou Janou. Věznil je několik dní ve...

Premium

Pohádky na odpis: kterým hrozí zákazy a cenzura kvůli korektnosti

Jiří Korn v pohádce Honza málem králem (1977) | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Zahrajme si na prognostiky. Magazín DNES se zamýšlí nad tím, které nejoblíbenější české vánoční pohádky začnou vadit a...

VYZKOUŠEJTE S NÁMI: Prémiová kojenecká mléka a kaše Kendamil
VYZKOUŠEJTE S NÁMI: Prémiová kojenecká mléka a kaše Kendamil

Staňte se jednou z dvaceti testerek kojenecké výživy Kendamil. Ta se vyrábí z kvalitního plnotučného mléka a oblíbila si ji dokonce i britská královská rodina.