130 let

Klimatičtí aktivisté se přilepili ve filharmonii, ochranka je odnesla i se zábradlím

Svět
  •   18:20
Klimatičtí aktivisté se v koncertním sálu Labské filharmonie v německém Hamburku přilepili k zábradlí na místě pro dirigenta. Chtěli tak upozornit na zvyšující se hladinu oceánu. Milovníci klasické hudby začali bučet, později ale potleskem ocenili zaměstnance filharmonie, kteří oba aktivisty vyvedli ze sálu i se zábradlím.

Dva aktivisté v reflexních vestách vystoupili ve středu 23. listopadu před začátkem Beethovenova houslového koncertu k dirigentskému pultu a rukama se přilepili k zábradlí.

„Stejně jako existuje jen jeden Beethovenův houslový koncert, máme jen jednu planetu. Už nebude žádná Labská filharmonie, která by si Beethovena užila, až bude Hamburk pod vodou. Krize eskaluje právě teď, před našima očima,“ prohlašovali podle serveru Focus.de aktivisté v budově filharmonie.

Podle videa, které koluje na internetu, si jejich proslov vysloužil pobouřené reakce, milovníci klasické hudby začali na ekoaktivisty bučet. Pak ale v sále zavládlo veselí. Zaměstnanci filharmonie vytáhli madlo ze stolu a přilepené aktivisty odvedli ze sálu.

Záznamy této situace vyvolaly na sítích naštvané reakce. „Jakkoli sdílím úsilí o ochranu klimatu, mám dojem, že aktivisté ‚Poslední generace‘ jsou idioti, kteří se chtějí tomuto problému vysmívat,“ píše na Twitteru autor a novinář Hasnain Kazim.

Na Twitteru se ale objevují i slova podpory. „Pokud nemůžeme slyšet hlasy lidí, kteří nejvíce trpí klimatickou katastrofou, musí existovat lidé, kteří za ně pozvedají hlas,“ píše jeden z uživatelů.

Podobné chování aktivistů, kteří upozorňují na klimatickou krizi, není v kulturním světě ojedinělé. V minulých týdnech si například dva belgičtí aktivisté v Haagu vybrali za cíl obraz nizozemského malíře Jana Vermeera Dívka s perlou. Jeden z mužů se k obrazu přilepil, druhý ho potřísnil rajčatovou polévkou. Soud je za to poslal na dva měsíce do vězení.

Dalším terčem se staly i obrazy Franciska Goyi v madridském muzeu Prado nebo dílo francouzského malíře Claudea Moneta v muzeu Barberini v německé Postupimi.

Bezpečnostní týmy muzeí a galerií intenzivně řeší, jakým způsobem nejlépe zamezit tomu, aby došlo k poškození uměleckého díla. Například berlínská muzea spolu s muzeem Barberini v Postupimi od návštěvníků vyžadují, aby před vstupem uložili všechny bundy, tašky, batohy a brašny do skříněk, s výjimkou léků a péče o děti. Doposud s sebou mohli mít návštěvníci brašny do velikosti A4.

Autor: slo
  • Vybrali jsme pro Vás