Česká televize ví, jak vydělatČeská televize, která je vlastníkem práv, sílící trend rychle podchytila. Už na konci minulého roku zvýšila ceny některých starších seriálů, ze kterých se stává stále výnosnější byznys, až o 200 procent. "Zájem o produkci nejen Československé, ale i České televize je poměrně velký a určitě větší než v minulých letech. Ukazuje se, že diváci si původní tvorbu žádají," komentoval to mluvčí České televize Ladislav Šticha. |
"Nova nakupuje a vysílá již řadu let staré české seriály, které se setkávají se značným ohlasem. Obecně cítíme, že téma retro v tuto dobu u diváků silně rezonuje," uvedla k tomu mluvčí televize Nova Michaela Fričová.
Rostoucí zájem lidí vyšvihnul cenu
Ani rostoucí ceny za nákup práv však s ohledem na takřka stoprocentní jistotu diváckého úspěchu zájemce neodradí. "Nova nakupuje a nasazuje staré české seriály již řadu let a určitě v tom chce pokračovat. Vše ale závisí na konkrétních jednáních a obchodních podmínkách, které z nich vzejdou," řekla Fričová.
Seriály, jejichž uvedení ještě před několika lety budilo veřejné pohoršení, jsou dnes stěžejní součástí programu i na komerční TV Barrandov. Už s prvními odvysílanými díly seriálu Třicet případů majora Zemana televize zlomila rekordy ve sledovanosti. Seriál se tak zařadil do čela žebříčku nejvýnosnějších programových akvizic.
Ideologické kousky jsou i dobře řemeslně provedené
"Ten hlad tady je, ale nemyslím si, že je to úplně v pořádku. Utvrzujeme se tak v určitých stereotypech o té době. Lidé některé věci nechtějí vidět a posiluje se představa, že vlastně o nic nešlo," řekl mediální kritik Vladimír Just.
Sám však přiznává, že ideologie je mnohdy dobře skrytá a z řemeslného i komerčního hlediska jde o téměř dokonalé produkty, na kterých se navíc výrobně nešetřilo. Přesto však podle něj nelze kontext jejich vzniku úplně opomíjet. "Například Poláci by nikdy nedopustili opakování seriálu, který je nějak proruský. Neříkám, že by se měly zakazovat, ale kdyby přístup televizí nebyl tak cynický, bylo by to lepší," dodal Just.
Podle Štichy jsou kromě seriálů Jaroslava Dietla a dalších známých sérií ze 70. a 80. let na trhu žádané zejména seriály pro děti jako Arabela, Chobotničky ze třetího patra nebo Pan Tau.