Jak se změní systém placení?
Skončí nakupování a nalepování kuponů na čelní skla. Současná místa pro zaplacení, tedy zejména čerpací stanice a pošty, budou sloužit dál, řidiči ale před vjezdem na dálnici budou moci zaplatit poplatek také elektronicky přes internet – v aplikaci v mobilu nebo v počítači.
ZVĚŘINA: Podlidi u dálnic. Škody za zpackané stavby musí stát napravit |
Ve všech případech ale musí zadat RZ svého vozu. Značka bude v databázi Státního fondu dopravní infrastruktury přiřazena k platbě a zvolenému časovému období. Do databáze bude mít přístup policie a celníci.
Kolik zaplatíme?
Výše poplatku se nezmění. Současná sazba, platná už od roku 2012, stanovuje cenu roční známky na 1500 korun, měsíční na 440 korun a desetidenní na 310 korun. Jde o horní limit ceny stanovený v zákoně.
Původně ministerstvo dopravy a následně i poslanec Martin Kolovratník (ANO) navrhovali zvýšení horního limitu na 2000 korun, poslanci ale s ohledem na nepopulární vidinu zdražení v současné době rozkopané dálnice D1 ponechali horní hranici na 1500 korun za rok.
Odkdy začne nový systém fungovat?
Novelu zákona musí ještě projednat senátoři a podepsat prezident. Nový systém platby poplatků by měl začít fungovat od roku 2021, nakupovat elektronicky bude možné už v prosinci 2020. Stát bude muset do té doby vybrat dodavatele elektronického sběru dat o platbách a přiřazených „espézetkách“ a také dodavatele kontrolního kamerového systému.
Kdo dostane výjimku či slevu?
Za dálnici nebudou kromě aut bezpečnostních složek, policie, hasičů, záchranky a řidičů se ZTP průkazy platit vůbec elektroauta a auta na vodík. Poplatkům by se měly vyhnout i hybridy, které zčásti využívají fosilní paliva, ale produkují maximálně 50 gramů emisí CO2 na kilometr. Výjimku budou mít také historická vozidla.
Sníženou sazbu maximálně 1000 korun na rok zaplatí vozy na stlačený zemní plyn CNG (cca 22 tisíc osobních aut v Česku) a biometan (dnes ho nepoužívá žádné auto u nás). Na propan-butan LPG, který je co se týče emisí stejně ekologický jako CNG a který používá dnes 170 tisíc vozů, žádná sleva platit nebude.
Alkohol, únava, vysoká rychlost. Prázdniny si na českých silnicích vybírají svou daň, každý rok zemře přes 100 lidí |
A to přesto, že poslanci, včetně těch za ANO, v rámci diskuse na hospodářském výboru podpořili návrh Vojtěcha Munzara z ODS. Ten kritizoval diskriminační zvýhodnění jen jednoho druhu plynu a navrhl, aby byly výjimky zrušeny úplně pro CNG i LPG. Při finálním hlasování na plénu pak ale Munzarův návrh neprošel – poslanci za ANO ho nepodpořili.
Kdo a jak bude zajišťovat kontrolu zaplacení?
Návrh zákona počítá s tím, že na dálnicích budou registrační značky projíždějících aut snímat stacionární i mobilní kamery, které dokážou online okamžitě odhalit, zda dotyčný vůz má, nebo nemá dálniční jízdu v aktuálním čase zaplacenou.
Uvažuje se i o tom, že by kamery mohly na některých místech snímat registrační značky i ze současných mýtných bran, jež dnes slouží pro evidenci mýta kamionů.
Jaké hrozí pokuty?
Za použití dálnice či zpoplatněné silnice bez platného kuponu mohou dnes policisté a celníci uložit příkazem na místě pokutu do pěti tisíc korun nebo pak v řízení o přestupku až do výše 100 tisíc korun. Prohřešek lze dnes zjistit jen pozorováním a po zastavení vozidla. Nově bude odhalovat hříšníky online kamerový systém porovnáním registrační značky projíždějících aut s databází uhrazených plateb. Výše pokut pro neplatiče zůstane stejná.
K čemu to bude dobré?
Řidičům nový systém zjednoduší placení. Odpadne manipulace s kuponem. Odhalování neplatičů bude důslednější než dnes. Ministerstvo odhaduje, že se ročně vybere od hříšníků na pokutách přes 32 milionů korun. Příjmy z dálničních poplatků by měly vzrůst o 220 milionů ročně, loni stát vybral od řidičů přes 5 miliard korun.