Bude to jednoduché. Cestující na obrazovce automatu uvnitř soupravy zvolí typ jízdenky, přiloží kartu a ze strojku mu vyjede doklad. Podobný systém v současné době testují dopravní podniky v Liberci, Brně a Plzni.
Pražský dopravní podnik vybaví prodejními terminály dvacet moderních tramvají 15T.
„Chtěli jsme, aby cestující věděli, že když jim přijíždí moderní tramvaj, mají k dispozici i moderní platební podmínky,“ vysvětlil Milan Slunečko, šéf tramvajové sekce dopravního podniku.
ČTĚTE TAKÉ: |
Tramvaje, v nichž bude možné kupovat jednotlivé jízdenky bezkontaktními kartami, bude dopravce nasazovat na dlouhé a vytížené lince 22, která jezdí z Bílé Hory na Nádraží Hostivař. Pokud se pilotní provoz vydaří, je v plánu další rozšíření systému.
„Jestli se projekt osvědčí, počítáme s touto platbou v příměstských autobusech, kde jízdenku prodává řidič,“ doplnil mluvčí pražského dopravního podniku Jiří Štábl.
Nyní si manažeři dopravce vybírají firmu, která prodejní terminály dodá. Jednají se společnostmi Mikroelektronika a Telmax, plánují však oslovit i další dodavatele. Pokud se pražský dopravní podnik skutečně rozhodne systém nasadit v ostrém provozu, vybere dodavatele v otevřené soutěži.
Plzeň bude mít terminály všude
První zmíněná společnost spolupracuje na bezkontaktních platbách s dopravními podniky v Liberci, Brně a Plzni. V západočeské metropoli vybaví Mikroelektronika do konce května tímto systémem všechna vozidla.
Cestující můžou používat bankovní karty s bezkontaktní technologií MasterCard nebo Visa. Platby jsou přístupné pro klienty všech bankovních domů.
V ostrém provozu spustila platby těmito kartami společnost Arriva na konci lednu tohoto roku.
Stalo se tak na třech meziměstských linkách, které vedou z Jeseníku do Prahy, Brna a Ostravy. Nyní má dopravce v provozu deset takto vybavených autobusů, na jaře přibude pět dalších. Na spuštění projektu se podílely firmy Telmax, Česká spořitelna a asociace Visa Europe.
Další vylepšení kritizované tramvaje
V Praze rozšíří platební terminály vybavení tramvají 15T od Škody Transportation, jednoho z nejkritizovanějších nákupů pražského dopravního podniku.
Problém byl především ve velkém množství objednaných souprav – Praha si jich do roku 2018 pořídí 250. Loni se ale dopravnímu podniku podařilo vyjednat rozložení splátek i lepší vybavení nově dodávaných tramvají.
Řidiči tramvají v Praze testují ’autopilota’. Nedodržuje ale jízdní řád |
Budou mít klimatizaci či připojení wi-fi. Změní také svůj vzhled a vnitřní uspořádání. Zmizí například nepohodlné dřevěné sedačky, na nichž cestující doslova klouzali.
„Díky těmto zlepšením a postupnému snižování zásadních vad se výrazně zvyšuje komfort a spolehlivost těchto tramvají,“ uvedl Milan Slunečko z pražského dopravního podniku.