Noční snímky vesmírné agentury NASA zachycující pobřeží východní Asie patří k těm nejzajímavějším. Oblast s nejhustší hustotou osídlení na světě totiž za soumraku nabízí nádhernou světelnou podívanou na zářící megalopole Číny, Jižní Koreje a Japonska . S jedinou výjimkou.
Drtivá většina území z více než 22milionové Severní Koreje se totiž pravidelně zahalí do temného pláště. Dodávky elektřiny jsou v zemi velmi nespolehlivé a rodiny si takový luxus mohou dopřát často jen několik hodin denně. Svítit „pánu bohu do oken“ si si diktátorský režim nemůže dovolit.
ČTĚTE TAKÉ: |
Neméně zajímavý pohled skýtají také záznamy z letového nebo lodního provozu v oblasti Korejského poloostrova. Asi nikoho nepřekvapí mrtvolný klid nad Severní Koreou na displejích letových dispečerů. Možnost podívat se do „poutnického království“ dostane málokdo – země je před cizinci hermeticky uzavřená a povolení ke vstupu dostane málokdo.
V oblasti lodní obchodní dopravy by ale člověk čekal přeci jen výraznější aktivitu. Minimálně se svým politicky i geograficky blízkým partnerem – Čínskou lidově demokratickou republikou.
Přestože má Severní Korea osm obchodních přístavů, o dopravním ruchu se dá mluvit pouze v případě města Namp’o. A to velmi chabém v porovnání se sousedními zeměmi. Jihokorejské přístavy Inčchon, Pusan nebo Ulsan porážejí své severokorejské protějšky na hlavu.
„Porovnávat objem námořního obchodu u bou Korejí možná není úplně fér, protože Severní Korea může využít obrovské výhody železničního spojení s kontinentem. Ale sama sousední Čína má v oblasti čilou lodní aktivitu. Například přístav Tan-tung blízko čínsko-korejské hranice je nesmírně populární,“ konstatuje britský obchodní deník City A.M.