130 let

Šestikilometrový tunel byl zprovozněn po osmi letech budování a se čtyřletým zpožděním. Stavba Blanky stála hlavní město i s napojením na Strahovský tunel 43 miliard korun | foto: ČTK

Praha zahájí další smírčí řízení kvůli Blance. Jde o miliony

Ekonomika
  •   11:12
PRAHA - Hlavní město Praha zahájí další smírčí řízení kvůli tunelovému komplexu Blanka. Spory, které mohou dojít až k arbitráži, povede s firmami Pudis, Metroprojekt, Inset a Mott MacDonald CZ. V úterý o tom rozhodla rozpadlá pražská rada.

Společnosti, které při stavbě zajišťovaly mimo jiné projektové práce, po městě žádají milionové částky nad rámec původních smluv. Problematická silniční stavba se po několika odkladech otevřela letos v září. Vyšla na 43 miliard korun, tedy zhruba o deset miliard více, než bylo původně plánováno.

PSALI JSME:

V aktuálním sporu čtyři projektové firmy argumentují tím, že se jim zvýšily náklady s ohledem na průtahy kolem dokončení tunelu Blanka. Firma Pudis žádá za projektovou činnost navíc 17 milionů, Metroprojekt 9,5 milionu, firma Inset chce za geomonitoring 33 milionů a Mott MacDonald CZ spolu s architektonickou kanceláří Romana Kouckého žádají 7,2 milionu za činnosti kolem Trojského mostu, vyplývá z neveřejných podkladů.

Kvůli Blance se v minulosti odehrály už dvě arbitráže, se stavební společností Metrostav o miliardové částky, s firmou IDS o stovky milionů. V obou případech soud firmám vyhověl. A schyluje se k další arbitráži s dodavatelem technologií, firmou ČKD Praha DIZ.

Vypich místy nápor aut nezvládá.
Patočkova ulice má po otevření Blanky místy problémy.

Šestikilometrovým tunelovým komplexem každý den projede v průměru asi 60 000 aut. Doprava se po otevření tunelu zhoršila v Dejvicích a v Břevnově a na příjezdu od Strakonic. Z listopadových údajů vyplývá, že Blankou od jejího otevření projelo více než 4,3 milionu aut. Praha chystá pokračování v trase Povltavské ulice.

Autor: ČTK
  • Vybrali jsme pro Vás