Studio Mjölk vyšlo z předpokladu, že školky jsou místa, kde si dítě formuje základní vztahy se světem. Zcela poprvé je tam mimo bezpečí rodiny.
„Myslíme si, že by školky měly být výjimečné stavby, jejichž základní funkcí je dát dětem pocit, že svět je báječné a zábavné místo pro život,“ říká architekt Jan Mach. Jenže splnění takových dětských přání dá práci a je třeba hledat kompromisy.
Přístavba Mateřské školy Montessori v Jablonci nad Nisou ukazuje, že se najít dají a že se k návrhu dá přistupovat dětskýma očima. Děti budou zkrátka vnímat jinak, že se ze staré budovy do nové dostanou zkratkou přes záchody. Nebo že se z patra do přízemí mohou svézt po toboganu. Také mohou dokonce chodit na střechu.
„Máme strašně rádi basketová hřiště na střechách. Děti tam jsou v bezpečí, přitom vysoko a s výhledem, a nejen že nevypadnou, ale můžou si tam i házet, s čím chtějí, a pořád je to bezpečné,“ popisuje Mach. Střecha je podle něj nejlepší místo na hraní.
Prostor třídy navíc rozdělili do čtyř přehledných mezipater, každé má jinou atmosféru a tvar, aby byly pro děti různě podnětné.
Vytvořili také více parkovacích míst. Na jedné straně tak ulehčili příjezd dětí do školky, na druhé vytvořili na zastřešení parkování další místo pro hry.