130 let

Co nejvíc prostoru pro hry nabízí dostavba školky v Jablonci nad Nisou. Děti mohou dovádět na střeše samotné budovy i nad zaparkovanými auty. Mezi patry se snadno, tedy alespoň ve směru dolů, dopraví toboganem. Dokonce i jejich třída je rozdělena na čtyři mezipatra, aby byl vnitřní prostor co nejrozmanitější a každý si mohl najít místečko, které mu nejvíc vyhovuje. | foto: BoysPlayNice

Školky by měly být výjimečné stavby, říkají architekti. Ta jejich má i rozhlednu

Ekonomika
  •   11:00
Další čeští architekti se popasovali s českými pravidly, která svazují stavbu školek – tedy s „neproniknutelnou pavučinou různých nesmyslných norem, zákazů a příkazů“.

Studio Mjölk vyšlo z předpokladu, že školky jsou místa, kde si dítě formuje základní vztahy se světem. Zcela poprvé je tam mimo bezpečí rodiny.

„Myslíme si, že by školky měly být výjimečné stavby, jejichž základní funkcí je dát dětem pocit, že svět je báječné a zábavné místo pro život,“ říká architekt Jan Mach. Jenže splnění takových dětských přání dá práci a je třeba hledat kompromisy.

Přístavba Mateřské školy Montessori v Jablonci nad Nisou ukazuje, že se najít dají a že se k návrhu dá přistupovat dětskýma očima. Děti budou zkrátka vnímat jinak, že se ze staré budovy do nové dostanou zkratkou přes záchody. Nebo že se z patra do přízemí mohou svézt po toboganu. Také mohou dokonce chodit na střechu.

„Máme strašně rádi basketová hřiště na střechách. Děti tam jsou v bezpečí, přitom vysoko a s výhledem, a nejen že nevypadnou, ale můžou si tam i házet, s čím chtějí, a pořád je to bezpečné,“ popisuje Mach. Střecha je podle něj nejlepší místo na hraní.

Prostor třídy navíc rozdělili do čtyř přehledných mezipater, každé má jinou atmosféru a tvar, aby byly pro děti různě podnětné.

Vytvořili také více parkovacích míst. Na jedné straně tak ulehčili příjezd dětí do školky, na druhé vytvořili na zastřešení parkování další místo pro hry.

Autor: Roman Šitner
  • Vybrali jsme pro Vás