Mezi automobily střední třídy má své výjimečné postavení Ford Mondeo. Tento automobil spojující konzervativní design, vynikající jízdní vlastnosti a značnou prostornost se dodává ve třech karosářských verzích a s několika typy motorů. Testem LN prošla do značné míry výjimečná verze - je to kombi ve sportovní specifikaci ST a s turbodieselem 2,2 l pod kapotou.
Ford Mondeo ST TDCi kombi |
Koncepce: pětidveřové kombi s pohonem předních kol, rozměry 4804 x 1812 x 1441 mm, rozvor 2754 mm, pohot. hmotnost 1555 kg, zavazadlový prostor 540 l Motor: čtyřválcový turbodiesel, 2198 cm3 Výkon 114 kW (155 k) při 3500 min-1 Točivý moment 360 N.m při 1800 min-1 Převodovka 6M Zrychlení 0-100 km/h 9,2 s Nejvyšší rychlost 216 km/h Komb. spotřeba 6,1 l/100 km Cena 1 070 900 Kč Klady: vynikající jízdní vlastnosti, krátké převody, vnitřní prostornost Zápory: řadící páka blízko přístrojové desky, nelze uchytit malé předměty v kufru |
Podmanivý podvozek
Ford Mondeo ST je pověstný vynikajícími jízdními vlastnostmi. Ty je potřeba kladně ohodnotit také v případě vznětové verze. Automobil má povedeně naladěné odpružení, které je na jednu stranu příjemně tuhé a zajišťuje rychlé reakce vozu, na stranu druhou však není přehnaně tvrdé a umožňuje i dostatečně pohodlnou jízdu. Z hlediska jízdních vlastností jsou rozdíly mezi benzinovou a vznětovou verzí modelu ST jen minimální. I přes podobnou hmotnost obou verzí se však zdá, že zážehová verze vybavená šestiválcem je agilnějším vozem. Při jízdě s Mondeem kombi je zajímavé, že i přes nadstandardní ochotu vozu k zatáčení a jeho přímé odezvy máte v každém okamžiku pocit, že řídíte dlouhé auto, což vzhledem k nadstandardní délce v dané kategorii vlastně ani není překvapením.
Vznětový čtyřválec o objemu 2,2 litru s největším výkonem 155 koní vyniká točivým momentem 360 N.m.
Vyrušení při sportovní jízdě
Přestože vznětový čtyřválec 2,2 litru je sám o sobě povedeným motorem nabízejícím potřebnou sílu kombinovanou ve své kategorii s uspokojivě nízkou hlučností a příznivou spotřebou paliva (během testu jezdilo toto Mondeo za přibližně 7,5 l/100 km), ve sportovně laděném Mondeu neumožní plné vychutnání vynikajícího podvozku.
Ford se malý rozsah použitelných otáček naftového motoru snaží řešit celkově krátkým zpřevodováním, nicméně právě to přináší při sportovní jízdě potřebu velmi častého řazení. Určitým nešvarem je příliš blízko středového panelu umístěná řadící páka. Při řazení na třetí rychlostní stupeň se totiž středového panelu často dotknete.
Rušivým prvkem při sportovním stylu jízdy je také vysoký točivý moment motoru, který zejména ve výjezdu z pomalejších zatáček snadno způsobí nepříjemný prokluz hnaných předních kol. Ten je potřeba korigovat ubráním plynu. Z tohoto pohledu se jako příjemnější verze jeví benzinové šestiválcové ST.
Jiný charakter
Provedení s motorem 2,2 TDCi potěší zejména, když požadujete automobil na dálkové jízdy, který dokáže poskytnout více spojení s vozem, než bývá obvyklé. Ford Mondeo ST je navíc vybaven velmi pohodlnými sedadly, jež toto sportovní provedení od ostatních modelů odlišují.
Nezanedbatelnou předností modelové řady Mondeo je také skutečně nadstandardní velikost prostoru pro posádku i zavazadla.