Čtyři pečetě (1968 - 1969)

Čtyři pečetě (1968 - 1969) | foto: Oblastní galerie Vysočiny v Jihlavě

Čestmír Kafka šel vpřed, ale jinak než ostatní

•   8:09
Jeden z nejvýraznějších českých umělců poválečné generace Čestmír Kafka se vrátil na svou rodnou Vysočinu. Jihlavská výstava je náležitou připomínkou tohoto originálního malíře.

Jindřich Chalupecký, nejvýznamnější historik umění české výtvarné scény druhé poloviny šedesátých let 20. století, jednou řekl: „Je velmi nesnadné být moderním umělcem. Musí být docela v tomto světě a musí být zároveň pořád mimo něj. Musí jej žít a musí jej také vědět. Musí být docela ze své doby a musí být stále mimo ni. Být vidoucím a jít naslepo. Vyloučen ze společnosti a právě tam, kde tato společnost jde do budoucna. Je to velice těžké, ale to je právě to nezbytné.“ Chalupeckého slova zjevně osvětlují nejen obecné modernistické umělecké, ale i jeho dobové poslání.

Výstava Čestmíra Kafky (1922 – 1988) bývá vždy událostí, neboť se jedná o dílo právem řazené k vrcholům českého moderního umění. Je jedinečné. Kafkova tvorba je spojována a provázána s Vysočinou a s malířovým rodným městem Jihlavou. A v Jihlavě právě proběhla Kafkova retrospektivní přehlídka mapující jeho usilovnou cestu od válečného surrealistického vzplanutí přes obrazy „materiálové“ po obrazy konceptuálnější (předmětné kompozice složené z běžných „pouličních“ předmětů). Při procházce výstavou si člověk uvědomí Kafkovu ušlechtilou, byť nekompromisní syrovost, která je pro tento kraj tak příznačná.

Jako „neposlušný“ občan a vybočující „modernista“ s mimořádným intelektuálním vybavením, byl Kafka komunistickým režimem kontinuálně šikanován.

Čestmír Kafka patřil k výtvarníkům, pro které byla tvorba synonymem života nelehkého, avšak smysluplného – existencí prosycenou tázáním, vzdorováním i pokorou vytrvalého běžce. Jako„neposlušný“ občan a vybočující „modernista“ s mimořádným intelektuálním vybavením, byl Kafka komunistickým režimem kontinuálně šikanován. A jestliže se výjimečně podařilo zorganizovat a otevřít jeho výstavu, StB ji po několika dnech „nepozornosti“ uzavřela (jako například výstavu v proslulé polooficiální pražské Galerii Opatov v osmdesátých letech).

Kafka nicméně nestavěl na svém hrdinském postoji, ale především na originalitě. Nebyl však ani zatrpklým člověkem: „Kdybych se měl pokusit určit své nejšťastnější chvíle, byly by to okamžiky „prozření“, prostupování stále nových, doposud uzavřených bariér a rozšiřování prostoru svíraného podmíněnostmi vlastní existence směrem k větší volnosti a čirému plynutí.“

Vpřed, ale jinak než ostatní

Kafka šel stále vpřed, byť jinak než ostatní, bez sentimentality. Byl hnán jakýmsi druhem tření mezi intelektuálními a smyslovými zážitky a počitky, kdy jedno bylo provokováno druhým a vyvíjelo jistou energii a napětí. Jen v této scelující plné dualitě se mohl vyhnout neuvěřitelným „zchromeninám“ a díky talentu a otevřenosti také přesahovat, ba překvapovat sebe sama.

Umění bylo Kafkovi zpředmětnováním se – soustředěným utvářením viditelné stopy, kde se podvědomě prolínají zvláště vzpomínky z dětství, jež prožil na Vysočině. Bylo však také ohlédnutím za léty prvních studií a surrealistického okouzlení, za etapou uvědomování započatou na zlínské Škole umění (1940 – 1945). V jeho tvorbě se rovněž otiskují roky strávené na Vysoké škole uměleckoprůmyslové v Praze (1945 – 1949), na které vzpomínal rád, byť kriticky. Profesorem mu byl slavný Emil Filla – osobnost legendárně vůdcovská, radikální i bořitelská – po válce však spíše zlomená a opatrná. Svobodu a řemeslo nicméně nadále ctil a vyučoval.

Jihlavská přehlídka se více opírá o pokročilejší a dostupnější tvorbu, která není rozptýlena po četných sbírkách.

Jihlavská přehlídka se více opírá o pokročilejší a dostupnější tvorbu, která není rozptýlena po četných sbírkách (Kafkovy rané surrealistické kresby jsem spatřil i v expozici pařížského Centre Pompidou). Surrelistický rekvizitář malíř opustil s příchodem do Prahy. A právě tady lze sledovat i počátky výstavního souboru. Pro Kafku se stalo klíčové i povzbuzující vysokoškolské setkání s podobně smýšlejícími generačními druhy, z jejichž jádra se později utvořila skupina Trasa (1959 – 1968). Sdružily se v ní osobnosti jako Jitka a Květa Válovy, Olbram Zoubek, Eva Kmentová, Vladimír Jarcovjak atd.

V této době se Kafka zabýval barevnými kompozicemi se znakovým tvaroslovím. Tím začalo i poněkud osobitější autorovo období. Pozdější znovu ztlumená až monotypická barevnost (mnohdy jen černá a bílá), dále pak geometričnost bez zbytečných (falešných) okras či často hutně nanesená hmota rýpaná a zraňovaná, vrstvená a strukturovaná jsou tehdejší dobře rozpoznatelné Kafkovy charakteristiky. V tomto období umělec přispěl k u nás tak oblíbené vlně informálního tvoření, jehož počátky můžeme vystopovat u Antonia Tapiése a dalších jeho protagonistů. (V této době, v roce 1963, měl Kafka rovněž svou první samostatnou výstavu v pražské Galerii na Karlově náměstí).

Zaujetí pro materiál

Kafka byl vždy zaujat materiály a jejich meditativně laděným chápáním a uchopováním. Nastoupenou cestu bude dělit do dvou zásadních poloh. Jednou bude polarita černé a bílé, druhou polarita hmoty a systému. Tak vznikly nejen výsostně proměnlivé estetické artefakty, ale i existenciální reflexe (ačkoliv jejich autor nebyl bytostným skeptikem). Na jihlavské výstavě můžeme sledovat i díla vzniklá po roce 1968 – takzvané bílé obrazy – jakási torza zmizelých architektur, přetrvávajících však ve vzpomínkách na dětství.

Kafka v materiálech, liniích nebo grafických znacích vyjadřoval svá pevná stanoviska a zároveň dobrovolně nacházel odvahu zabloudit sám v sobě, a to osaměle a vytrvale.

K mimořádným projevům Kafkovy práce rovněž patří dodnes svěží i hluboké „Hmoty – asambláže“ složené z přírodních materiálů (kořeny, větve, trávy, uhelný prach) upomínající i na filozofii východního umění. Zdánlivě náhodné rozprostření předmětů a materiálů volně navazuje na takzvané šité koláže uváděné zpravidla pod jednotícím názvem „O spojování dvou věcí“. Právě zde prokazuje Kafkovo dílo svou mimořádnost: Z odpadků (respektive z nalezených a již dříve použitých věcí) vzniká pod jeho rukama silné a působivé dílo.

Kafka v materiálech, liniích nebo grafických znacích vyjadřoval svá pevná stanoviska a zároveň dobrovolně nacházel odvahu zabloudit sám v sobě, a to osaměle a vytrvale. Přes nepřízeň osudu byl Čestmír Kafka člověkem harmonickým, a harmonický a kultivovaný (ač syrový) je i jeho celkový projev. Sám své počínání komentoval slovy: „A tak zůstávají věci, které zradit nelze. Rozhodující zůstává jedno: žít život tak, jakoby šlo o život (a také, že o něj jde). Žít život „doopravdy“, i když to nevylučuje omyly. To, je-li takto žit, lze rozpoznat. Rozpoznat lze časem i omyly. Záleží na tom, jak se s nimi člověk vyrovnává a je-li schopen po jejich rozpoznání zaujmout důsledné stanovisko.“

Autor: Radan Wagner