130 let

BOŽSKÉ BIO

Česko

Trapističtí mniši jsou po Evropě známí svou hořčicí, marmeládami či pivem vyráběným dle zásad ekologického zemědělství. V klášteře v Novém Dvoře začali mniši míchat pleťový krém, který se vyváží do Francie

Mezerami mezi mraky pronikají mírné paprsky odpoledního slunce. Nedaleký les je cítit mokřinou. Na světle zelených loukách se pasou béžové krávy s telaty. Polní cesta se ztrácí mezi kopci českého pohraničí. V blízké vesnici není vidět živáčka, jen černé slepice a kohout s blyštivým zeleným ocasem se promenují v posekané trávě. Klidné místo, jako stvořené pro meditaci. Právě zde, v Dobré Vodě nedaleko Toužimi, leží klášter cisterciáckého řádu přísné observance neboli trapistů.

Observance znamená zachovávání (míněno řehole). Kratší jméno řádu, který má (i v Česku) mužské a ženské kláštery, se odvozuje od francouzského kláštera La Trappe. Tamní mniši se totiž v 17. století rozhodli, že se „vrátí ke kořenům“ – budou zachovávat co nejvěrněji řeholi svatého Benedikta, zakladatele řádu benediktinů (jehož mladší odnoží cisterciáci jsou).

Důležitou roli v životě trapistů hraje mlčení: mniši spolu mluví jen v případě nutnosti, například při práci. Je totiž prostředkem, který má vytvořit vhodné podmínky k modlitbě. Mimo jiné skládají i slib stability. Po celý život setrvávají ve svém klášteře – na rozdíl od jiných řádů, jejichž členové mohou postupně sloužit na různých místech.

V řádových pravidlech také stojí, že každý trapistický klášter se musí uživit. A platí to i pro české převorství Nový Dvůr v Dobré Vodě. „Náš život se dělí mezi práci, modlitbu a četbu. Všechny tyto prvky vytvářejí harmonickou skladbu mnišského života,“ vysvětluje mi vyrovnaným hlasem bratr Jiří u stolu v prostorné hovorně klášterní budovy, jednoho z mála míst, kam smí vstoupit host. V přilehlém moderním kostele se pak můžete účastnit bohoslužeb, jež se zde konají několikrát denně.

Mniši (nejen trapisté) pracují od nepaměti a od nepaměti své výrobky i prodávají. „Třeba svatý Benedikt určuje, že mniši mají prodávat zboží levněji, aby nevzbuzovali pohoršení,“ říká bratr Jiří. To prý ale dnes kvůli konkurenci není možné.

Během josefínských reforem byly v habsburské monarchii zrušeny všechny mnišské řády, jejichž členové nevyučovali nebo nepracovali v nemocnicích či starobincích, tedy nevyvíjeli nějakou „společensky prospěšnou“ činnost, což se týkalo i trapistů. Proto mnišské výrobky v Česku nemají takovou tradici jako třeba ve Francii. Ale například premonstráti v Želivě produkují pivo.

Převorství Nový Dvůr se díky své architektuře (dílo světoznámého britského architekta Johna Pawsona a Čecha Jana Soukupa) stalo jedním z nejznámějších opatství v Česku. Byť v něm řádoví bratři začali žít až v roce 2002. Přišli z Francie, z převorství v Sept-Fons, kde žije na osmdesát trapistů. V Novém Dvoře jich bydlí kolem dvaceti.

Tajemství výroby

Samotné opatství tvoří dvě bělostné budovy, ladící s černo-bílými rouchy mnichů. Procházíme kolem přízemního domku, před nímž se dva dělníci v montérkách opírají o traktor. Zde bude ubytovna pro hosty (samozřejmě mužského pohlaví), kteří se rozhodnou v klášteře strávit několik dní. Dovnitř do domku může na rozdíl od kláštera vejít kdokoli, kdo má právě cestu kolem. Podle bratra Jiřího se lidé (většinou jde o výletníky či cyklisty) mlčenlivých mnichů neostýchají, o víkendech tu bývá celkem živo.

Pod klenutým stropem se totiž nachází obchůdek s produkty, které mniši nabízejí. Na většině z nich je nápis Abbaye de Sept-Fons – vyrobili je trapisté v domovském klášteře. Dva výrobky však pocházejí z novodvorských laboratoří, jde o hořčici a pleťový krém. „Hořčice a krém jsou dvě odlišná odvětví, takže si říkáme, že kdyby se jednomu nedařilo, uživí nás to druhé,“ vysvětluje mi bratr Jiří, mladistvě vyhlížející muž s brýlemi. V opatství má na starosti ekonomiku. „Nejde nám o zisk, my se prací živíme,“ dodává, „navíc můžeme pracovat jen zhruba dvě a půl hodiny dopoledne a dvě hodiny odpoledne. Podle toho se musí řídit i druh výroby.“

Na tmavě hnědé poličce je vyrovnáno do malé pyramidy několik světlounce zelených krabiček. Na nich je tmavě zelenou barvou vyvedena značka – Bio gamme (francouzsky biořada). A také název celého produktu – Cr`eme Réparatrice. Zatím krém s výtažkem z obilných klíčků (bez parabenů a parfemace) v žádných českých obchodech neseženete. V budoucnu by ho měla distribuovat firma Biomarket, čeká však na dodání vzorků.

Padesát mililitrů krému v obalu z recyklovaného materiálu stojí přímo v klášteře čtyři sta korun. „Prodáváme ho zatím zejména ve Francii a máme na něj dobré ohlasy. Vím o deseti lidech, kterým po něm zmizel ekzém,“ říká bratr Jiří a ukazuje mi krabičku s krémem vonícím po obilí. Jde o jediný český výrobek s mezinárodním certifikátem Ecocert. Jedinou složkou krému, která není čistě přírodní (téměř polovina z celkového množství přísad pochází z ekologického zemědělství), je konzervační přísada. Krém kromě obilných klíčků obsahuje i lipovou vodu nebo květ pomerančovníku.

Když vyzvídám, jak se krém vyrábí (v laboratoři ho má na starosti jeden z bratrů, k ruce má zhruba čtyři pomocníky) a jak mnichy napadlo, že se budou živit zrovna výrobou pleťového krému, už tak tichý bratr se stává ještě uzavřenějším: „Jeden z našich bratrů se tomuto řemeslu naučil, mohli jsme tedy využít jeho zkušeností.“ Tato odpověď mi musí stačit. Dozvím se už jen to, že přísady do krému jsou dováženy z ciziny.

Francouzské dědictví

Mnohem populárnější než kosmetická novinka je trapistická hořčice, jež se kromě Česka prodává i ve Francii, Německu, Rakousku nebo Maďarsku. Existují čtyři druhy výrobku (dva v biokvalitě, hořčice stojí kolem 80 Kč). „Určitě je úspěšná. My ji ale nevyrábíme do zásoby, jen na objednávku. I když několik kousků tu vždy seženete,“ vysvětluje bratr Jiří. Kromě hořčice je v klášteře k mání i marmeláda (zákazníci jsou nadšení z fíkové s portským vínem), káva (patří ke komerčně nejúspěšnějším produktům), kakao či potravinové doplňky – například Germaflex (na klouby) nebo Germalyne. Jde o produkt z obilných klíčků, který vymysleli mniši ze Sept-Fons už během druhé světové války. Prý pomohl mnoha Francouzům v okupované zemi, protože se dal koupit bez potravinových lístků.

Bratr Jiří se pomalu loučí: „Ve Francii jsou mnišské výrobky synonymem kvality. Lidé vědí, že se jim bratři věnují s maximální péčí. V Česku zná naši tradici jen málo lidí. Ale situace je lepší a lepší.“

O autorovi| Eva Hlinovská, redaktorka Pátku

Autor:
  • Vybrali jsme pro Vás