130 let

DOPISY REDAKCI

Česko

Recyklace není modla, ale způsob, jak přežít

Ad LN 7. 9.: Recyklace je modla. Nevěřme jí!

„Recyklace může být rozumná, když se člověku, který ji provádí, vyplatí“ - tak pravil ekonom a politolog Marek Loužek. Současný prezident by jistě podobné pravdy lépe intelektuálně obalil, nicméně podstata je stejná. Přesto existují jedinci, a v historii jich bylo nemálo, kteří přesvědčili svým jednáním o opaku, tedy, že se chovají a reagují tzv. nerozumně, a ne podle motivu, co jim přinese bezprostřední zisk. Myslím, že díky jejich vlivu zatím zcela nezvítězilo právo silnějšího, resp. bohatšího prosadit cokoliv. A pravdu má ten, kdo je víc slyšet? Recyklace není modla, snad jen způsob, jak brzdit ten kolotoč výroby a spotřeby, než se v těch PET lahvích utopíme či udusíme v plastových sáčcích. Osobně jsem přesvědčen, že normální je plastovou lahev ekologicky zlikvidovat, a ne pohodit nejlépe kdekoliv, a to bez přepočítávání v peněžence. Bohužel, on i ten zamýšlený výkup je zcela v té rovnici, jak na tom vydělat...

Antonín Hudec, Praha

Standardní situace

Ad LN 4. 9.: Premiér slibuje obcím v Brdech peníze

Tak jsme se od soudruha Topolánka dozvěděli, že peníze ze státního rozpočtu pro obce v okolí plánované radarové základny s touto základnou v žádném případě nikterak, ale nikterak nesouvisí. Zajímavé. Docela mi to připomnělo standardní situaci z doby před rokem 1989, kdy bolševik lhal, všichni věděli, že lže, a bolševik se tvářil, že neví, že to všichni vědí. Skoro to vypadá, že ODS již delší dobu soutěží s ČSSD o to, která strana bude mít prolhanějšího premiéra (ať už skutečného nebo stínového). Jakápak asi bude cena za vítězství v této hloupé soutěži?

David Pytlík, d.pytlik@seznam.cz

Stačí obyčejná slušnost

Ad LN 10. 9.: Konec „finty“ pro řidiče

Počty mrtvých na silnicích už zase řadu měsíců rostou. Nový silniční zákon ta jatka zmírnil jen nakrátko. Dopravní odborníci i politici si lámou hlavu, co s tím. Ministr Řebíček se ujal delší dobu diskutovaného nápadu, aby čerství řidiči s minimem zkušeností přicházeli o řidičský průkaz už po ztrátě deseti bodů. Mělo by je to vést k opatrnější jízdě.

S tím se dá jistě souhlasit. Ovšem co potom má znamenat další návrh, totiž zvýšit počet bodů pro ostatní řidiče na osmnáct? Slyšel jsem, pravda, argument, že 12 bodů je málo, že to řidiče stresuje a že pak dělají za volantem chyby. Takže 12 bodů stresuje a 10 bodů stresovat nebude? Ani když nový (a zároveň většinou i mladý) řidič zákonitě podléhá stresu více než ten zkušený?

Za rok platnosti bodového systému plný počet trestných bodů získalo, a tedy (na pouhý jeden rok) o řidičský průkaz přišlo něco přes tisíc řidičů. Z řidičské obce je to nepatrný zlomek promile. To rozhodně neukazuje, že by současný bodový systém byl příliš tvrdý. Spíše naopak. Ty rostoucí hromady mrtvých přímo volají po přitvrzení.

Normálně uvažujícímu člověku je to naprosto zřejmé. Motoristické organizace radí k rozvaze a opatrnému postupu. Tím podivněji se jeví tlaky na další změkčování zákona. Vrcholem absurdity pak je vznik poslanecké iniciativy, jejíž jeden člen byl chycen za volantem s alkoholem v krvi. I to naznačuje, odkud možná vítr fouká. Slušný automobilista rozhodně 18 bodů nepotřebuje. Z toho lze logicky odvodit, komu či čemu má tohle změkčení prospět. Větší ochraně lidských životů jistě ne.

PhDr. Miroslav Hudec, Česká Lípa, psycholog

PORG není první

Ad Pátek LN 7. 9.: Těším se na Vietnamce

Pan ředitel PORG Václav Klaus jr. v rozhovoru odpověděl na dotaz, jaká bude nová škola, kterou chce otevřít v září 2008 díky stomilionovému daru od ČEZ, že to bude první ryze česká škola s mezinárodní maturitou IB, kam budou chodit české děti. Není to tak docela pravda.

Program IB byl v letech 1993-1996 úspěšně realizován na státní (!) škole - Gymnáziu Nad Alejí v Praze 6. Ve dvou třídách tehdy mezinárodní maturitu získalo 62 studentů a další zájemci o tento program se hlásili z celé republiky. V roce 1995 gymnázium dokonce spolupořádalo v Praze mezinárodní konferenci IB škol. Program se otevíral zájemcům po 2. ročníku střední školy a absolventi programu po složení IB maturity většinou zamířili na zahraniční univerzity. Program financovalo MŠMT v rámci experimentu a to za zlomek prostředků, které má k dispozici PORG, a bez školného. Bohužel ministerstvo pod vedením tehdejšího ministra Ivana Pilipa program vyhodnotilo jako pro státní školu nevhodný a úspěšný tým českých a britských pedagogů pod vedením Petera Nitsche (v současné době ředitele Open Gate v Babicích) musel svou činnost ukončit.

Tehdy se českým studentům uzavřela možnost studovat IB program v ČR na státní škole a zdá se, že tato možnost se uzavřela navždy. Škoda.

Jiří Benda, ředitel Gymnázia Nad Alejí, Praha

Dopisy jsou redakčně kráceny. Své příspěvky posílejte do rubriky Názory na adresu LN, Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5 - Smíchov nebo e-mailem na adresu dopisy@lidovky.cz Nezkrácené znění dopisů a další ohlasy čtěte na www.lidovky.cz/dopisy