130 let

Hlavně jim na to neskočte

Česko

KOMENTÁŘ

Pokud se jednotná maturita odloží, nebude to z těch důvodů, které nám říkají

Hlavně těm politikům na ty jejich řeči neskočte! Na řeči o tom, že jim jde o to, aby se nová maturita ještě doladila, vysvětlila, zajistila a podobně. Odložení jednotné maturity není v tuto chvíli záležitost věcná, ale politická a ještě víc ekonomická. Ne že by na ni nebyly peníze, naopak, problém je, že peněz bylo vyčleněno hodně, teď jde o to, kdo je bude inkasovat.

Nebo vás napadá jiný důvod, proč mohli přijít poslanci včetně těch, kteří donedávna novou maturitu vehementně prosazovali, s báchorkou o nepřipravenosti teprve poté, co se změnilo vedení Cermatu a zredukovala potřeba IT vybavení? Komu jde maturita na nervy Aby bylo jasno: Cermat je státní instituce pověřená reformou maturitní zkoušky. V jejím vedení se už vystřídalo několik ředitelů, nejdál v přípravě maturit asi poskočil ten předposlední, Pavel Zelený. Schopný člověk, který zřejmě hodně přispěl i k tomu, aby zahájení státní maturitní zkoušky v roce 2010 prošlo parlamentem (nedivila bych se, kdyby si s klíčovými poslanci tykal). Rozjel to ve velkém. Vrátil se k už téměř zapomenutému konceptu dvouúrovňové maturity, přišel s nápadem, že vyšší úroveň z některého předmětu by si člověk mohl, kdyby chtěl, dodělat třeba i nějaký rok po maturitě (docela dobré nápady), ale hlavně se chystal zřídit na každé škole speciální maturitní pracoviště napěchované informačními technologiemi.

Není pochyb, že firmám, kterým se muselo po odeznění akce „internet do škol“ po školských masových zakázkách stýskat, se sbíhaly sliny.

Pak se ale na ministerstvu školství, možná i pod vlivem nastupující krize rozhodli, že Zeleného nahradí Martinem Machem (předtím působil přímo na ministerstvu) a začnou šetřit. Jako zbytečná odepsali IT maturitní pracoviště na školách, a dokonce odmítli kupovat Cermatu nový informační systém s tím, že ten, který je, stačí jen rozšířit. Dovedete si představit to zklamání? Co byste dělali, kdybyste byli jedním z těch, kdo se těšili? Já bych si pohovořila s nějakým studentíkem, co je doma na Facebooku, aby rozjel protest. Protože protest, to je pro Facebook brnkačka.

Musím přiznat, že mne zajímalo, jak akce vznikla. Proto jsem napsala iniciátorovi připraveného pochodu proti novým maturitám e-mail, v němž jsem se ho ptala, co jim na té nové maturitě tolik vadí, když příklady testů uveřejněné na www.novamaturita nevypadají vůbec hrozivě. Odepsal mi: „My neříkáme, že SM jsou něco špatného. Jsme toho názoru, že je zapotřebí pouhý odklad SM, aby se mohly dořešit některé otázky týkající se například logistiky či výběrových řízení...“ To je, jako by mu to diktoval sám poslanec Walter Bartoš. Tedy ne že bychom nenašli i další, kterým může jít jednotná maturita na nervy. Třeba takový Ondřej Šteffl, jehož testovací společnost Scio dělá něco podobného a se spuštěním projektu Cermat pravděpodobně přijde o spoustu klientů.

Vlastně bych se Štefflovi ani nedivila. Vybudoval z ničeho úspěšný a všeobecně užitečný podnik, který je ohrožován státní institucí placenou i z jeho daní. Jsou země, kde stát zadává externí část maturit (tedy tu, která není organizována přímo samotnou školou) soukromým společnostem, jež získaly k tomu účelu jeho akreditaci. Někdy je jich třeba i několik, a školy si mohou vybírat tu, která jim nejlépe vyhovuje. Něco takového by se mi taky docela líbilo, už proto, že soukromé společnosti dokážou většinou dělat totéž co stát za méně peněz než stát.

V tomto okamžiku už jsme ale investovali do státní maturity tolik peněz (taky evropské), že na takové úvahy je nejspíš pozdě. Nehledě na to, že modely jsou skutečně v různých státech různé.

Odklad už byl Dnes lze jenom opakovat, že na myšlence celostátně srovnatelné maturitní zkoušky - která má zaručit, že každý z těch, kdo si domů ponesou maturitní vysvědčení se státním znakem, splňuje nějakou elementární úroveň vzdělanosti - se námi volení zástupci dohodli. Diskutovat o tom, jak vysoko má být laťka nastavena, jestli má nastavování vůbec smysl a jestli by nebylo lepší místo didaktického testu ordinovat studentům esej (možná bylo), jsme mohli deset let. Teď je třeba přiznat, že odklad, který měl dát učitelům víc času, aby na nový způsob testování připravili sebe i žáky, už byl. Pokud se studenti nových maturit bojí, udělali to špatně.

Ani tak se ale nic neděje, protože ve skutečnosti se s testováním nic moc nezmění. Ten, kdo si myslí, že studenti by se měli vést spíše k tomu, aby si kladli otázky, než aby odpovídali, asi řekne: bohužel.

Co byste dělali na místě těch, kdo se těšili? Já bych si pohovořila s nějakým studentíkem, co je doma na Facebooku, ať rozjede protest.

O autorovi| Radka Kvačková redaktorka LN e-mail: radka.kvackova@lidovky.cz

Autor:
  • Vybrali jsme pro Vás