130 let

Jízdenky do škol zdarma se Rathovi prodraží

Česko

PRAHA O žákovské jízdenky zdarma, které od 1. září zavedl Středočeský kraj, dosud požádalo 35 tisíc žáků a studentů. Krajský náměstek pro dopravu Robin Povšík (ČSSD) přitom v minulosti uvedl, že kraj počítá s vydáním zhruba 30 tisíc průkazek opravňujících k využívání této služby. Hejtmanství tak zřejmě za cesty školáků zaplatí více, než původně předpokládalo.

„Je možné, že počet studentů, kteří žákovské jízdenky zdarma využijí, ještě mírně poroste. Pro tento rok je vyčleněno 50 milionů korun a v současné chvíli předpokládáme, že tato částka bude dostačující. Konečné náklady ale budou záviset na skutečném počtu žáků a studentů, kteří tuto službu využijí,“ uvedla mluvčí hejtmanství Berill Mascheková. Doprava do škol zdarma byla předvolebním slibem ČSSD. Týká se žáků a studentů od šesti do 19 let, kteří mají trvalé bydliště a školu ve středních Čechách. Opoziční ODS toto opatření kritizuje. Kladenský primátor Dan Jiránek ho dokonce označil za protiústavní, protože podle něj zavádí dvojí ceny a diskriminuje obyvatele velkých měst a okresů kolem Prahy.

Nelze totiž zdarma cestovat přes hranice krajů, například do Prahy. Zároveň není možné ani jezdit zadarmo hromadnou dopravou v jednotlivých městech.

Hejtman David Rath (ČSSD) Jiránkovu kritiku odmítl s tím, že kraj může hradit jen dopravu, kterou si objednává.

Rozhodnutí kraje dotovat školní autobus jen vybrané skupině studentů se nelíbí ani Rathovu spolustraníkovi, příbramskému starostovi Josefu Řihákovi. V Příbrami od září také jezdí školní autobus, zdarma však vozí ráno děti jen do základních škol. Jeho provoz ale hradí radnice, kraj na něj nepřispívá. A podle starosty je to nespravedlivé. „Máme společný postup proti Středočeskému kraji s některými starosty velkých měst. Protože i my jsme Středočeši, a mě mrzí, že se nepodařilo prosadit to, že by přispíval Středočeský kraj i na dopravu uvnitř těchto velkých měst,“ řekl Řihák.

„Vždycky můžete řešit jen to, co máte v kompetenci a co objednáváte. A my objednáváme jen autobusy, které jezdí z venkova do měst, tudíž můžeme dotovat dopravu jen těmto dopravcům,“ oponuje Rath, který míní, že města se k opatření mohou přidat a hradit žákům a studentům dopravu na městských linkách.

To ale starostové odmítají. „Městskou dopravu dotujeme nějakými 50 miliony. Slev máme mnohem více než kraj a nevidíme důvod, proč by jedna část obyvatel měla jezdit zcela zdarma a ti ostatní by na to v podstatě dopláceli,“ namítl Jiránek.

Autor:
  • Vybrali jsme pro Vás