130 let

Letci v ulicích

Česko

Letí brýle a` la Tom Cruise a „štíty“

Římský císař Nero sledoval gladiátorské zápasy přes vyleštěný smaragd. Čínští soudci zase kdysi používali tenké destičky z šedého křemene. A zatímco Číňané tak činili proto, aby zakryli svůj výraz či směr pohledu, a získali tak na tajemnosti, Nero barevným kamenem filtroval nepříjemné sluneční paprsky. O ochraně zraku neměli v obou případech ještě ani potuchy. První model slunečních brýlí, jak je známe dnes, se totiž objevil až v roce 1929. A okamžitě se staly fenoménem, který se používá často i tam, kde žádné slunce nesvítí.

Letošní trendy v pánských slunečních brýlích částečně vycházejí právě z historie. Jako Tom Cruise ve filmu Top Gun teď totiž vypadá každý druhý muž v ulicích. „Letecké brýle“ (původně se skutečně vyráběly pro letectvo USA) od firmy Ray-Ban jsou v poslední době nejvíce imitovaným modelem.

„Už loni to byl docela hit. Teprve letos jsou ale opravdu oblíbené,“ říká mi optička ze smíchovského Grand Optical. „Vedle nich se nejvíce prodávají takzvané štíty – jednolité sklo, které je u kořene nosu jen zúžené. Klasické tvary pak doplňují výrazné barvy obrouček, ale i skel, letos třeba zářivě zelená.“

Nutno dodat, že – podobně jako dámské – jsou dnešní pánské cool brýle především VELKÉ. To s povděkem kvitují i dermatologové – citlivá pokožka kolem očí je díky současné módní vlně bezvadně chráněna. UV filtr je dnes standardem (mimochodem také proto, že výrobce skoro nic nestojí), ale pokud by ho brýle neměly, mohly by být pro vaše oči škodlivější než brýle žádné! Když totiž nemáme žádné, zornička se při pohledu do slunce zúží, a do očí tak proniká málo světla s UV zářením. V tmavých brýlích bez filtru ale dovolíme zorničkám, aby zůstaly při pohledu do slunce rozevřené. A to už je lepší i ten smaragd…

O autorovi| text a foto Iva Pospíšilová

  • Vybrali jsme pro Vás