130 let

Poslední Brouk vyjel před 30 lety

Česko

BERLÍN Volkswagen Brouk pozná asi každý včetně těch, kdo jinak dokážou rozlišit auta nanejvýš podle barvy. Malý vůz s výraznými předními blatníky a kulatými světlomety, které mu spolu s tvarem víka kapoty propůjčují charakteristický výraz, se stal skutečnou automobilovou ikonou. Ale i legendy časem stárnou a odcházejí. Před třiceti lety vyjel z bran továrny v německém Emdenu poslední evropský exemplář Brouka s pevnou střechou. Historie automobilismu zná hned několik vozů, o nichž se tvrdí, že tu či onu zemi postavily na kola. Pro Američany je to Ford Model T, pro Italy Fiat 500 a Francouzi pro změnu nedají dopustit na Citroën 2CV alias kachnu.

Žádný z nich se však nedočkal takového rozšíření jako Volkswagen Brouk. Během 58 let produkce (1945–2003) jich bylo vyrobeno přes 21,5 milionu, přičemž vzhled auta se za tu dobu změnil jen v detailech.

Historie brouka se začala psát na počátku třicátých let a byla úzce spjata s tehdejším politickým vývojem v Německu. Nastupující nacistický režim viděl v možnosti vyrábět levná osobní auta pro masy mocný propagandistický nástroj.

Vývoje takového vozu se ujal konstruktér Ferdinand Porsche. První prototyp spatřil světlo světa v roce 1931, ale trvalo ještě několik let, než se vůz dopracoval k podobě, která jej proslavila. Tvůrcem aerodynamické karoserie, nápadně podobné české Tatře T97 ale nebyl Porsche, nýbrž designér Erwin Komenda. S výrobou lidového vozu se v dolnosaském Wolfsburgu začalo v roce 1939. Nesl označení KdF-Wagen.

Autor: