130 let
Záchranáři obhlížejí trosky letadla

Záchranáři obhlížejí trosky letadla | foto: ČTK

Poslední okamžiky letounu Jak-42. Může za pád technická závada?

Evropa
  •   18:13aktualizováno  23:38
MOSKVA/ PRAHA - S tím, jak ubíhají hodiny od tragické nehody u ruské Jaroslavle, se množí dohady o tom, co způsobilo pád a následný požár letounu. Zatím vše nasvědčuje tomu, že příčinou tragédie byla technická závada stroje. Odborníci se k této verzi přiklánějí i proto, že v Rusku nejde o nic neobvyklého.

Letoun společnosti Jak–Servis havaroval ihned po vzlétnutí poblíž letiště Tunošna u Jaroslavle, podle svědků se prudce naklonil na levou stranu, spadl asi 500 metrů od ranveje a začal hořet. Jednalo se o model Jak–42 D, který má oproti starším modelům navíc nádrže v trupu.

Stroj po startu špatně nabíral výšku a zavadil o anténu majáku. Agentuře Interfax to řekl představitel Federální agentury letecké dopravy. Piloti se snažili nouzově přistát na Volze, letoun se nakonec rozlomil na dvě části, první spadla do řeky, druhá zůstala na břehu. Podle zdrojů ruských médií měl letoun problémy už při rolování na ranveji, kdy byl podivně nakloněn. 

Ačkoliv zatím nemají přesné informace, shodují se letečtí experti na tom, že za zkázou stojí spíše technické příčiny. “Myslím, že nedošlo k vysazení motoru, letoun má tři. To by muselo být skutečně obrovské pochybení posádky,“ řekl serveru Lidovky.cz pilot Tomáš Litera. Podle něj za tragédií stojí kombinace několika faktorů, mezi něž často patří počasí, závada a lidská chyba.

Experti také spekulují, že motor letadla mohl nasát ptáka. Právě jeden nefunkční motor by mohl být jednou z příčin havárie. Jak-42 totiž může se dvěma motory letět, ale podle názoru ruských odborníků s nimi nevzlétne. K tomu by se ale musela přidat chyba pilota.

Trosky letounu Jak-42, na jehož palubě byli i čeští hokejisté

Letový dispečer, který dal letadlu povolení letět, vypověděl, že mělo příliš nízkou rychlost, aby mohlo vzlétnout. "Velitel požádal o povolení ke startu, které dostal," vypověděl osmatřicetiletý dispečer jaroslavlského letiště Tunošna Arij Novik, který práci letového dispečera vykonává 12 let.

"Pilot měl pak navázat spojení s věží v okamžiku, kdy se dostane do letové výšky 200 metrů. To už se nestalo." Podle Novika si pilot na problémy s letadlem nestěžoval, start probíhal normálně. "Letadlo se rozjelo ke startu přesně v 16:00 moskevského času (14:00 SELČ)," pokračoval dispečer.

"Spadlo doslova po minutě od startu, nebylo víc než deset metrů nad zemí. Pilot přejel bod, kdy se měl odpoutat od země, a to o několik desítek metrů. Opustil dokonce ranvej a vyjel už mimo dráhu, až odtud se pak vznesl. Po zlomku vteřiny se naklonil na levý bok a spadl."

Pro technickou závadu hraje i fakt, že letouny Jak–42 jsou zastaralé, užívají je jen letecké společnosti v Rusku, na Kubě a v Číně. Letecká společnost, která havarovaný stroj provozovala, měla v minulých letech zákaz létat do zemí EU kvůli problémům s dodržováním bezpečnostních předpisů. Jaku, který havaroval, měl v říjnu vypršet letecký certifikát, tedy technické povolení k provozu.

Prohlédněte si fotogalerii z leteckého neštěstí

Záchranáři obhlížejí trosky letadla

Z informací nezávislé agentury pro bezpečnost civilního letectví ASN vyplývá, že v roce 2009 měla společnost Jak-Servis potíže s dodržováním bezpečnostních standardů, na jejichž základě nesměla lety strojů Jak-42 a Jak-40 až do odstranění závad po dobu dvou měsíců provozovat. Loni v listopadu byly dva stroje společnosti vyřazeny z mezinárodního provozu v zemích Evropské unie.

Trosky letadla, ve kterém zahynuli tři čeští hokejisté

Autoři: ogo, lup