130 let

V Praze začíná dopravní peklo. Oprava Barrandovského mostu odstartovala naplno, tvoří se jen krátké kolony

Česko
  •   7:24aktualizováno  9:58
Oprava pražského Barrandovského mostu vstoupila do fáze, kterou naplno cítí řidiči. Částečná uzavírka v této etapě potrvá 110 dnů. Už od sedmé ráno se začaly ve všech směrech ke klíčové dopravní tepně tvořit kolony, provoz je zatím plynulý. Doprava se naopak zhustila na objízdných trasách.

Silničáři frézují vozovku na rekonstruované části stavby a ve středu začnou bourat jeden z nájezdů na most.

Na Strakonické ve směru do centra se krátce po sedmé hodině ranní tvořily kolony pomalu jedoucích aut. Větší problémy v dopravě na opravovaném mostě nejsou. Intenzivnější doprava oproti normálu byla v ranní špičce naopak na objízdných trasách. Zdržení ze všech směrů bylo maximálně kolem osmi minut.

Město pro řidiče, kterých po mostě denně přejede 144 tisíc, vytipovalo nejvhodnější objízdné trasy, posílena je také MHD.

Pracovat se začalo na pravé polovině jižní části mostu. Už v sobotu silničáři vyznačili dopravní omezení, v neděli pak najely na most těžké stroje jako frézy, bagry nebo sklápěče.

„Na mostě se muselo sundat zábradlí a svodidla a začíná frézování vozovek až na nosnou konstrukci mostu. Zároveň začíná demolice svodidlových zídek a postupně také říms tak, aby celé příslušenství mostu včetně vozovkového souvrství bylo odstraněno a mohla být shora sanována nosná konstrukce,“ řekl náměstek ředitele Technické správy komunikací (TSK) Josef Richter.

V případě nájezdové rampy bude postup obdobný jako na mostě. Stavba nové rampy začne hned po demolici té nynější. „Okamžitě po demolici začne zesilování pilířů nosné konstrukce a potom se začne montovat skruž, na to bednění, přepínací výztuž a pak se to zabetonuje a bude celá nová konstrukce,“ řekl Richter. Na řadu poté přijde výměna izolací, říms, povrchu vozovky a svodidel.

Kvůli zajištění plynulosti dopravy jsou na krajích mostu připraveny speciálně vyčleněné posádky odtahové služby.

Řidičům aut magistrát doporučuje využít vyznačenou objízdnou trasu po Pražském okruhu ve směru k ulici K Barrandovu nebo v opačném směru přejet řeku po Lahovickém mostě na Pražském okruhu u Zbraslavi a dále do města zamířit buď sjezdem v Písnici a ulicí Libušská, či sjezdem na Vestec, popřípadě až k dálnici D1 a odtud zamířit zpět do centra po ulici 5. května. Pražský okruh bude po dobu opravy pro řidiči zdarma.

Objízdné trasy po dobu 1. etapy rekonstrukce Barrandovského mostu

Město se na rekonstrukci připravilo

Před samotnou rekonstrukcí město provedlo několik úprav přilehlých komunikací, které by měly řidičům během oprav usnadnit cestu. Vznikl například nový odbočovací pruh v místě sjezdu na Modřanskou ve směru na Braník pro pohodlnější a přehlednější odbočování.

V místě sjezdu na ulici Modřanská se rozšiřuje sjízdná rampa z Barrandovského mostu o jeden jízdní pruh. (10. dubna 2022)

Od stavby Pražského okruhu je na něj mezi Písnicí a Dolními Břežany zavřený nájezd včetně celé mimoúrovňové křižovatky. Ta se nyní otevře, což by mělo vést k odlehčení objízdných tras a rozplynutí dopravy.

V první etapě rekonstrukce Barrandovského mostu bude uzavřená také rampa ze Strakonické na most. Kvůli tomu se v pondělí otevře vratná rampa u Lihovaru, aby se řidiči jedoucí z jihu města po Strakonické dostali na druhý břeh.

Rozšířila se také Strakonická, na které bude nový pruh sloužit jako přednostní pruh pro autobusy. „Vydělají na tom úplně všichni. Cestující v MHD se přepraví rychleji do cíle. Lidé tak budou více motivovaní využít autobusovou dopravu. Řidičům aut se zase uvolní místo po lidech, co přesednou do autobusů,“ popsal pražský primátor Zdeněk Hřib.

Město očekává, že řidiči budou více využívat i Most Závodu míru na Zbraslavi, kde přestavěli tři křižovatky na jeho dvou předpolích. Na Komořaské se zase opravila opěrná zeď a zpevnil nestabilní svah podél silnice.

Most se v průběhu let zavře čtyřikrát

Rekonstrukce mostu je rozdělena do čtyř etap. První se uskuteční letos s dobou dopravního omezení 110 dní a další budou postupně navazovat v příštích letech. V letech 2023 a 2024 se doprava omezí vždy na 92 dní a v roce 2025 už jen na 82 dní. Most se nikdy nezavře celý, průjezd bude možný ve třech jízdních pruzích, z původních čtyř, v obou směrech po celou dobu stavby.

Jak se bude opravovat Barrandovský most.

První část soumostí byla otevřena v roce 1983 a most dosud nebyl kompletně opraven. Loni byla opravena spodní část včetně pilířů, kdy si práce nevyžádaly omezení na mostě.

Autor: baky
  • Vybrali jsme pro Vás