130 let

Zázrak „šedesátek“ ve 25 zastaveních

Česko

DOKUMENT

Autoři unikátního cyklu Zlatá šedesátá z desítek, možná stovek hodin nabraného materiálu sestříhali další samostatné dílo. Dvojdílný celovečerní dokument 25 ze šedesátých je k dispozici v kinech i na DVD.

Nedá se dostatečně zdůraznit, jak zásadní společná práce režiséra Martina Šulíka, producenta Čestmíra Kopeckého, autora scénáře Jana Lukeše a dalších je. Jejich systematické a neúnavné mapování tzv. československého filmového zázraku přináší ovoce v podobě děl, která jednou budou pro pochopení tohoto fenoménu nepostradatelná. Tohle mnohaleté snažení je o to obdivuhodnější, že ho autoři sami vnímají jako službu společnosti a suplují jím nepochopitelně absentující aktivitu veřejnoprávních organizací.

Po sérii šestadvaceti televizních portrétů klíčových osob tuzemského filmu šesté dekády Zlatá šedesátá autoři přistoupili k materiálu zase jinak. Výsledkem je cyklus 25 ze šedesátých aneb Československá nová vlna.

Titulních 25 není tentokrát osob, ale filmů. A dovětek o nové vlně je trochu zavádějící, neboť jsou sem zařazeny i tituly od tvůrců jako Kachyňa, Vávra, Helge či Havetta, kteří s generací Formana a spol. tvořili paralelně, ale nezařazují se k ní. Taková dramaturgie je nicméně zcela chvályhodná, neboť naznačuje celou šíři tehdejšího československého filmu – včetně Vachkova dokumentu Spřízněni volbou.

Dramaturgie je tu vůbec klíčovým slovem. Autoři si byli vědomi, jaké omezení si na sebe ušili (od každého režiséra jen jeden film). Jejich volby jsou proto někdy překvapivé, ale dávají perfektní smysl. Do každého medailonu se totiž i při mikrostopáži asi sedm minut díky tomu podařilo vecpat i přesahovou rovinu kontextu. Od Formana tu proto nenajdeme Hoří, má panenko, ale Konkurs – a díky tomu lze ukázat, jakým zjevením tehdy bylo vidět v kině po nakašírovaných snímcích z 50. let normální lidské tváře. Marketa Lazarová zase ukáže, jak radikálním odklonem od tehdejších konvencí historického filmu byla. V rámci jiných dílů se naťuknou témata tvůrčích skupin, kameramanů, hudby...

Už jen díky tomu by 25 ze šedesátých bylo nezbytnou výukovou pomůckou pro každou střední školu. Cyklus ale nabízí spoustu materiálu i pro znalce. Kdo tušil, že Menzel chtěl pro Ostře sledované vlaky úplně jiné obsazení? Že Bočan věděl, že Pasťák točí rovnou do trezoru? Nebo jak jsou Démanty noci inspirované Faulknerem? Tyhle krásné drobnosti jsou vždy svižně a vtipně ilustrované náležitým záběrem. A jeden se také nemůže nebavit nad tím, jak se nad vlastními, často absurdními vzpomínkami baví sami zpovídaní tvůrci. Třeba takový Zdeněk Mahler se při reminiscencích na Svatbu jako řemen, jejíhož scénáře je spoluautorem, směje, až mu tečou slzy.

Série má dosti svérázný způsob distribuce. První díl běží v kinech a divák v rámci ceny vstupenky dostane druhý na DVD. První si může samozřejmě dokoupit, mimo jiné na stránkách www.zlatasedesata.cz, k dispozici je i kolekce obou.

A protože dobrého není nikdy dost a téma „zlatých šedesátých“ je tak nosné, autoři už teď pracují na dalších dokumentech, kde se budou věnovat roli FAMU, konference v Banské Bystrici a dalších dobových aspektů.

***

25 ze šedesátých aneb Československá nová vlna. První z dvojice dokumentů běží v kinech, oba lze zakoupit na DVD.

Série má dosti svérázný způsob distribuce. První díl běží v kinech a divák v rámci ceny vstupenky dostane druhý na DVD. První si pak samozřejmě může dokoupit, třeba na internetu.

Autor:
  • Vybrali jsme pro Vás