Režisér snímku Moonlight Barry Jenkins.

Režisér snímku Moonlight Barry Jenkins. | foto: Reuters

RECENZE: Zázrak za 1,5 milionu dolarů. Nízkorozpočtový a Oscarem oceněný Moonlight

•   10:07
PRAHA - Snímek Moonlight oscarovým vítězstvím završil svůj pobyt na výsluní přízně kritiků i zájmu diváků. Režisér Barry Jenkins natočil film Moonlight za 25 natáčecích dnů a za 1,5 milionu dolarů. Od listopadové premiéry už snímek v severoamerických kinech vydělal přes 21,5 milionu dolarů a sklízí takřka jednohlasnou kritickou chválu a přívaly cen, završené nyní třemi Oscary včetně toho nejcennějšího.

Moonlight je příběh o nalézání vlastní identity a sebedůvěry v nehostinném prostředí, o životních vzorech a osudových setkáních. Stručně jej lze popsat jako pokus odpovědět na otázku, kde se vzal ten svalnatý černý drogový dealer v nadupaném autě a se zlatými zuby, jakého lze zřejmě vídat v okolí Atlanty, a co se skrývá pod jeho sebevědomou slupkou.

Trapas na Oscarech. Filmem roku vyhlásili chybně La La Land, cenu ale bral Moonlight

Základem filmu je divadelní hra Tarella Alvina McCraneyho, který do ní částečně vtělil zkušenosti z vlastního dospívání v Miami. Jeho rodák režisér Barry Jenkins přidal něco ze svých vlastních zážitků a rozdělil děj do tří výrazně profilovaných kapitol, pojmenovaných podle toho, jak se v daném období hlavnímu hrdinovi říká.

Nejprve je „Malej“, to když se jej coby šikanovaného hošíka z nefunkční rodiny výchovně ujme místní drogové kápo Juan (Oscarem oceněný Mahershala Ali) a jeho žena Teresa. Juan sice prodává celému okolí, včetně matky svého malého svěřence, crack, ale zároveň má dobré srdce a silnou sociální zodpovědnost. Pro chlapce se stává formativní otcovskou figurou a nechá v něm vzklíčit hrdost na černou barvu pleti.

MOONLIGHT

USA 2016

Režie: Barry Jenkins

Scénář: Barry Jenkins a Tarell Alvin McCraney

Hrají: Ashton Sanders, Mahershala Ali, Alex R. Hibbert, Janelle Monáe a další

Česká premiéra 23. 2.

Druhá kapitola nese název Chiron podle skutečného chlapcova jména a hrdina v ní navštěvuje střední školu. Chlapec křehké konstituce je stále terčem posměchu a útoků spolužáků. Dlužno říci, že nejde o rasový útlak, protože černí jsou tu všichni – nejsou však tím o nic citlivější. Chiron si začíná uvědomovat svou homosexualitu a prožije i první sexuální sblížení se svým kamarádem z dětství Kevinem. Ten mu dá přezdívku Black, která je názvem třetí kapitoly – v ní je Chiron již zmíněným „úspěšným“ svalnatým dealerem se zlatými zuby.

Na střední škole totiž odmítl prozradit, kdo jej do krve zbil (pod nátlakem grázlů to udělal Kevin), a místo toho hlavního původce svých trápení později sám přetáhl židlí a byl následně zatčen, čímž se dostal na šikmou plochu. Závěrečná kapitola je ve znamení smíření, Chiron, žijící v Atlantě, se sbližuje se svou matkou, která podstoupila léčení, a po letech se znovu setkává i s Kevinem, jenž zůstal jeho jedinou láskou.

Děj snímku je namnoze hodně schematický a také nezapře svůj divadelní původ – jde spíše o vyjádření pocitů hlavního hrdiny a o symbolickou hodnotu určitých scén než o realistické svědectví o životě v miamské čtvrti Liberty City, přestože byl snímek natáčen v tamních reálných lokacích, kde vyrostli i oba spolutvůrci scénáře.

Výraznou výtvarnou kvalitu dodává snímku práce s barevným laděním jednotlivých kapitol – Barry Jenkins, kameraman James Laxton a kolorista Alex Bickel pro každou z nich zvolili digitální simulaci jiného filmového materiálu. Z hereckých výkonů je patrně nejzajímavější ten „Chironův“ – mladíka v této fázi hraje Ashton Sanders.

Oceněný Mahershala Ali vyzařuje coby Juan nezanedbatelné charisma, na přesvědčivosti mu však ubírá notná „papírovost“ této postavy. Přimhouřit v tomto směru oko je ovšem základempro kladné přijetí celého filmu Moonlight.

Autor: Marcel Kabát