130 let
Zdeněk Škromach a Michal Hašek.

Zdeněk Škromach a Michal Hašek. | foto: Lidovky.cz

ZVĚŘINA: Internetové UHO. Politici se pitvořením při vaření jen ztrapňují

Názory
  •   11:30
PRAHA - Krátká videa mají být osvěžením volební kampaně, ale jsou spíš jejím morem. Jako příkladu využijme dvou klipů z dílny ČSSD. Terčem posměchu se, zaslouženě, stala dvojice bodrých Moravanů Zdeněk Škromach a Michal Hašek. Ti ve slušivých zástěrách vaří, mudrují a agitují. „Uvařili“ rybu a nějakou klobásu, prý z Rohatce, a několik narážek na Pražáky. Proč ne, jestli to na jižní Moravě stačí?

Škromach opustil bazének. V kampani s Haškem grilují rybu a rýpou do ‚Pražáků‘

To elita všech elit, profesor Bělohradský v doprovodu premiéra Sobotky a Matěje Stropnického, společně vaří špagety. Pochopitelně i vtipkují: Mohou být v italských špagetách i oranžová rajčata, Václave? Jakože oranžová, chápete. A Stropnický tvrdí muziku: „A teď už, Václave, něco zelenýho.“

Důležité bylo umístit do klipu klíčová slova pro voliče. Opakujte po učiteli: uprchlík, místní suroviny, demokratická a lidová kuchyně, jednoduché recepty(?!), pravá jednota je vždy různobarevná. Jenže z Bohuslava Sobotky přirozeného herce neudělá nikdo a intelektuálové předstírající lidovost působí velmi falešně a spíš nešťastně. Divákovi je jich trochu líto. Člověk si říká, zlatí moravští křupani, ti si alespoň na nic nehrají.

zdroj: www.youtube.com

Na druhé straně, máme to zapotřebí? Programem se už skoro nikdo neobtěžuje, důležité je zaujmout (i negativně) a k tomu poslouží sociální sítě a internet ideálně. Pláč nad ubohostí klipové agitace může znít anachronicky a jistojistě takový je, protože marketéři vědí, jak voliče obloudit. Jenže i mágové manipulace rádi zapomínají na fakt, že na to, aby mohli své řemeslo provozovat, potřebují podstatu – solidní produkt. Nabízejí žel jen univerzální hnědou omáčku, jednou jako krajovou specialitu a podruhé jako hipsterské ekomenu. Ostatní strany na tom nejsou lépe. Solidní politici, kde jste?

Autor: Martin Zvěřina