130 let

Jedním z favoritů Oscara je i film Zkrocená hora o homosexuálních kovbojích.

Malé filmy, silná témata

Kultura
  •   8:41
PRAHA - Letošní sestavu kandidátů na Oscara tvoří zdánlivě nenápadné a neefektní filmy, ovšem se silnými tématy a pozoruhodnými hereckými výkony.
Už loňský rok naznačil, že se vkus amerických filmových akademiků přesunul směrem k „malým“ ale tematicky silným filmům. Tehdy dali přednost boxerské romanci Million Dollar Baby například před rozmáchle efektním Letcem.

Hned ve dvou filmech figurovalo téma eutanázie: vedle Eastwoodova opusu i ve Španělském Hlasu moře.

Nastolený trend evidentně trvá. Rasismus, terorismus, mediální moc, homosexualita, trest smrti - to jsou témata pěti snímků, které se ucházejí o Oscara pro film roku.

Nejžhavějším kandidátem je Zkrocená hora tchajwanského režiséra domestikovaného v Hollywoodu Anga Leeho. Film se drží schématu úsporně natočené love story, jejími aktéry jsou ale dva kovbojové.

Emocionálně silný příběh je situovaný na americký venkov šedesátých a sedmdesátých let, který se ovšem směrem k dnešku v netoleranci a dogmatickém konservatismu takřka nezměnil.

Zkrocená hora boří prostřednictvím upřímné lásky dvou kovbojů tradiční americké hodnoty a zidealizované představy o rodině. Film stojí na výborných hereckých výkonech dvojice mladých talentovaných herců Heatha Ledgera a Jakea Gyllenhaala, oba jsou nominovaní na Oscara. Zkrocená hora může získat celkem osm cen, což není příliš vysoké číslo a svědčí o vyrovnaném poli nominovaných.

Zabodovat by mohl i druhý režijní pokus herce a producenta George Clooneyho Dobrou noc a hodně štěstí, který má šest nominací. Černobílý snímek natočený velmi elegantně a s citem pro dobovou atmosféru se vrací do padesátých let, kdy se redaktor televize CBS Edward Murrow dokázal svými reportážemi postavit demagogii senátora McCarthyho.

Jeho kampaň proti „neloajálním Američanům“, kteří měli sympatizovat s komunisty, se zapsala do dějin jako novodobý hon na čarodějnice. Clooney svůj film pojal jako poctu televizní žurnalistice, která má (nebo spíš měla) moc měnit věci k lepšímu - pokud měla odvahu.

Žurnalistiky se dotýká i snímek Capote, který mapuje šest let ze života spisovatele Trumana Capoteho, kdy psal svůj román Chladnokrevně. Capote kvůli své knize zpovídal dvojici vrahů odsouzených k trestu smrti, toto definitivní řešení je dalším tématem pozoruhodného debutu režiséra Bennetta Millera. Korunuje ho mimořádný herecký výkon Philipa Seymour Hoffmana v titulní roli, který zatím posbíral všechny herecké ceny a je nejvážnějším kandidátem na Oscara v hereckých kategoriích (Capote má pět nominací).

Ve filmu rezonuje i téma homosexuality, která byla jednou z Capoteho výlučností a zároveň mu komplikovala život.

Jediným „velkým“ studiovým filmem v pětici nominovaných je Spielbergův Mnichov. Na film, který interpretuje události, jež následovaly po vraždě izraelských sportovců na mnichovské olympiádě, už se snesla vlna kritiky jak z izraelské, tak palestinské strany.

Je ovšem evidentní, že Spielberg více než o rekonstrukci událostí usiloval o obecný pohled na terorismus, o filmu hovořil jako o „poselství míru“. Důkazem je pět nominací.

Černým koněm oscarového klání je s šesti nominacemi mozaika Crash kanadského režiséra Paula Haggise. Jediný film situovaný do současnosti svou skladbou připomíná Andersonovu Magnolii, tematicky je ovšem mnohem přímočařejší: každá z jeho mnoha navzájem propletených dějových linek se velmi otevřeně zabývá rasismem.

Všechny nominované filmy mají jedno společné, stojí v nich jedinec proti společnosti, proti vyšší moci, jíž se pokouší vzdorovat. Na pomoc si bere morální kodex, který stojí nad všemi psanými zákony.
Autoři: Lidové noviny