Titanomachya gimenezi | foto:  Gabriel Díaz Yantén.

VIDEO: Roztomilý titanosauřík vážil pouhých šest tun. Žil před 66 miliony let, jméno dostal podle bitvy bohů

Číslo týdne
Obrázek nějakého sauropodního dinosaura už asi viděl každý. Šlo o velké čtyřnožce s dlouhými krky a ocasy a malými hlavami. Skupina měla silný sklon k přerostlosti. Spadají do ní největší suchozemská zvířata všech dob. Vůbec nejmohutnější sauropodi vesměs patří do jedné evoluční větve označované jako titanosauři.

Patřil do ní například druh Patagotitan mayorum objevený před deseti lety. Od špičky čenichu ke špičce ocasu měřil 37 metrů. Jeho hmotnost odhadují vědci okolo 69 tun. Podobné velikosti dosahovali i příbuzné rody Argentinosaurus nebo Puertasaurus.

Proto je zvláštní, když se najde nějaký titanosaurus, který je naopak malý. Přesně to se teď podařilo týmu výzkumníků vedenému Agustínem Pérez-Morenem z Národní univerzity v La Platě v Argentině. V časopise Historical Biology popsali nový druh titanosaura jménem Titanomachya gimenezi.

Na délku mohl měřit něco okolo šesti metrů. Jeho hmotnost vyšla vědcům mezi 5,8 a 9,8 tuny. Pro srovnání: kráva má okolo půl tuny, slon africký mezi šesti a sedmi.

Rodové jméno nového druhu odkazuje na řecké pověsti. Titánomachie byl boj mezi olympskými bohy a Titány. Druhá zmíněná strana utrpěla porážku.

Dinosauří trpaslík. Rexův bratranec nebyl vyšší než průměrný český chlap

T. gimenezi žila před 66 miliony let. Zhruba tou dobou se Země srazila s planetkou. Katastrofa vyhubila všechny dinosaury s výjimkou ptáků. T. gimenezi proto patřila k posledním druhům sauropodů, které kdy žily. Její druhové jméno připomíná zesnulou argentinskou paleontoložku Olgu Giménezovou.

Srovnání velikosti nového dinosaura a člověka

Z dinosaura se dochovalo několik kostí končetin, fragmenty žeber, jeden ocasní obratel a část pánve. Ačkoliv byla T. gimenezi zakrslá, nešlo nejdrobnějšího člena skupiny.

Srovnatelně velké byly rody Saltasaurus a Neuquensaurus. Délkou nejspíš oba T. gimenezi překonali. Byli však subtilnější. Saltasaurus mohl mít okolo osmi a půl metru a vážit jen 2,5 tuny. Neuquensaurus měl prý sedm až devět metrů. Vážil mezi 1,8 a 3,5 tuny.

Autor: Radek John