130 let

Libeňský most v Praze. | foto: Michal Šula, MAFRA

Baxův i Stalingradský. Co jste nevěděli o Libeňském mostu?

Design
  •   6:11
PRAHA - Most, který přes řeku Vltavu, spojuje levobřežní čtvrť Holešovice s pravobřežní Libní. Po proudu řeky je v Praze 15. mostem, nachází se v ohbí řeky a je po něm vedena silnice a dvoukolejná tramvajová trať.

Ministerstvo kultury v pondělí oznámilo, že most nezařadí mezi kulturní památky. Verdikt není pravomocný. Most je od 19. ledna kvůli špatnému stavu uzavřen pro automobily a MHD. Pražské zastupitelstvo by na některém svém dalším jednání mělo rozhodnout, zda se most opraví, nebo zbourá. Ministerstvo chce, aby na místě mostu vznikla jeho kopie.

Loni v prosinci vedení Prahy oznámilo, že opravu mostu zahájí i v případě, že ministerstvo nerozhodne o tom, že je kulturní památkou. Opravu zastupitelstvo schválilo již v roce 2016.

Co jste o mostu nevěděli?

Libeňský most byl otevřen 29. října 1928 k desátému výročí vzniku Československé republiky. Pochází od Pavla Janáka (1882 až 1856), výrazného představitele české meziválečné architektury, a mostního stavitele a inženýra Františka Mencla (1879 až 1960). Stavba mostu byla zahájena na sklonku roku 1924. Jeho předchůdcem byl provizorní dřevěný most (1903), který sloužil na přelomu 19. a 20. století při výstavbě Mostu Legií.

Most v průběhu let několikrát změnil název:

Libeňský most (1928 až 1938)

Baxův most (1938 až 1940)

znovu Libeňský (1940 až 1945)

 opět Baxův (1945 až 1952)

poté Stalingradský most (1952 až 1962) 

a od 1962 do třetice opět Libeňský

Samotná mostní konstrukce má délku 370 metrů, spolu se zemní rampou na holešovické straně 780 metrů. Most byl původně nejdelším silničním mostem v Praze. Jeho šířka je 21 metrů.

 Libeňský most má osm konzolově vyložených schodišť, které jsou spolu s mohutným zábradlím, členěním pilířů a osvětlovacími stožáry z betonu výrazným kubistickým znakem.

Most je nyní v havarijním stavu, od svého vzniku neprošel žádnou zásadnější opravou. Již delší dobu na něj nesmí těžší auta a tramvaje mohly projíždět jen pomalu a s omezeními. Most byl poškozen i při povodních v roce 2002.

V roce 2004 se objevil záměr most radikálně přestavět (případně zbourat) a rozšířit. Odpor odborné i laické veřejnosti vyústil v žádost o prohlášení mostu za kulturní památku. Návrhy podal klub Za starou Prahu či iniciativa Libeňský most nebourat, nerozšiřovat.

Kloknerův ústav Českého vysokého učení technického, který je soudněznaleckým pracovištěm v oboru stavebnictví, loni most zkoumal s výsledkem, že betonové pilíře jsou poničeny korozí a mechanické vlastnosti betonu jsou nestálé.

Autor: ČTK