České kuchařské show dokážou přilákat k obrazovkám miliony diváků. Toho využívají gastronomické firmy, které do televizních reklam loni investovaly 9,2 miliardy korun, což je o téměř 1,2 miliardy více než v roce 2010. Data poskytla společnost Admosphere, která v rámci monitoringu reklamy pracuje s ceníkovými cenami reklamního prostoru.
SERÁL KLUKA V AKCI: |
Obchodní řetězce jsou si obliby kuchařských pořadů vědomy, a proto často na jejich přípravě spolupracují. "Zájem o kulinářské pořady vnímáme, proto jsme se v nedávné době podíleli na přípravě hned několika z nich. V současné době například na pořadu MasterChef," potvrdila mluvčí řetězce Billa Gabriela Bechynská. Partnerem pořadu S Italem v kuchyni byl zase řetězec Makro.
Kuchařská soutěž MasterChef, kterou od září vysílá Nova, zatím každý pátek sleduje kolem půl milionu lidí. Až dvojnásobný počet diváků přilákaly gastronomické show, které odstartovaly v minulých letech. Pořad Kluci v akci například milionovou hranici překonal v únorové epizodě o jamajské kuchyni v roce 2008. O rok později show sledovalo v průměru méně než 400.000 lidí, což trvalo i loni.
Pohlreich předběhl Babicu
Vedoucím gastro pořadem s více než devíti sty diváky byla v loňském roce show Ano, šéfe! Zdeňka Pohlreicha vysílaná na podzim, kdy více než milion diváků přilákala hned dvakrát. Přes milion lidí sledovalo v roce 2010 také listopadovou epizodu pořadu Babicovy dobroty. Zatímco show Jiřího Babicy vidělo v roce 2009 v průměru o zhruba 120 000 lidí více než Pohlreichův pořad, loni byly pozice prohozené.
Průměrná sledovanost vybraných kuchařských show za loňský rok:Ano, šéfe! 924 000 diváků Babicovy dobroty 713 000 diváků Kluci v akci 330 000 diváků Prostřeno! 844 000 diváků S Italem v kuchyni 372 000 diváků zdroj dat: Česká televize, FTV Prima, TV Nova s využitím zdroje ATO-Mediaresearch |
Sledovanost kuchařských show má podle Romana Vaňka z Pražského kulinářského institutu (Prakul) vliv také na vyšší povědomí o gastronomii. "S úspěchem lze říci, že i díky velkému zájmu o gastronomii jako takovou v posledních dvou letech se tato zem dostala do raného stadia gastronomické puberty, což je moc fajn," řekl Vaněk, který Prakul založil v roce 2008.
Ve stejném roce na Nově odstartovaly Babicovy dobroty, kterou o rok později na TV Prima (od 1. ledna 2012 Prima Family) následoval pořad Ano, šéfe!. V něm Zdeněk Pohlreich přísně hodnotí stav českých restaurací při propagaci pravidla "Vezmi co nejkvalitnější suroviny a udělej s nimi co nejméně".
Kvalitu a čerstvost prosazují také kuchaři Filip Sajler a Ondřej Slanina v pořadu Kluci v akci, který Česká televize vysílá od roku 2005. Profesionální kuchařské postupy a kvalitní produkty nezůstávají u diváků bez odezvy. "Je zajímavé, že i kurzy vaření se částečně začínají měnit, neboť se posluchači alespoň našich kurzů začínají ptát mnohem intenzivněji nejen na techniku vaření, ale především na produkty jako takové," podotknul Vaněk s tím, že gastronomie prožívá informační konjunkturu.
"Možná, že budu moci jednou přestat dělat pořad Peklo na talíři a to by bylo fajn," řekl Vaněk. Peklo na talíři, ve kterém Vaněk hodnotí úroveň české gastronomie, vysílá internetová televize Stream.cz.
Trend kuchařů-celebrit
Díky vysoké sledovanosti se z hlavních tváří gastro pořadů stávají známé osobnosti. "Z hlediska komunikace považuji trend kuchařů-celebrit jako predikovatelný a osobně i za osvěžující," řekla ředitelka agentury Freya CZ Kateřina Borovanská, která zároveň působí ve funkci předsedkyně PR Klubu.
ČTĚTE TAKÉ: |
S popularitou souvisí také účast kuchařských hvězd na komerční propagaci firem. Zdeněk Pohlreich například spolupracoval s obchodním řetězcem Interspar. Sajler se Slaninou zase mimo jiné vystupovali v reklamě na těstoviny. "Odměna za tvář značky je v tomto případě naprosto přiměřená a adekvátní a mohu potvrdit, že je v podobné cenové hladině jako odměny pro osobnosti z jiných odvětví, jako je hudba, sport nebo móda," uvedla Borovanská.
Dodala, že ceny u celebrit se často pohybují v rozmezí 30 000 až 60 000 Kč na hodinu v rámci účasti na různých akcích. "Tuto cenu jsme platili vcelku běžně. Jedna celebrita z oblasti fashion si brala 80 000 Kč za hodinu moderování akce, je to různé podle dané osobnosti," doplnila Borovanská.
Ceny v oblasti tiskových nebo televizních reklam se podle ní mohou pohybovat v řádu statisíců. "Vždy je otázkou, co daný kontrakt obsahuje, čeho všeho se celebrita v rámci kampaně účastní a podobně," uzavřela Borovanská.