Plátky masa obložíme podušenými jablky s rozinkami a dozdobíme šunkou. Místo jablek můžeme použít mandarinky, hrušky, čerstvé banány nebo pomeranče, dozví se mladí kuchaři ve škole.
Tak vypadá jedno z hlavních jídel v kuchařce pro učně 'Receptury teplých pokrmů' od Jaroslava Runštuka. Knedlíky se mladí kuchaři učí vařit z prášku, místo masa jim kuchařka radí použít lančmít, dochucuje se glutasolem.
Přečtěte si rozhovor s Romanem Vaňkem o kuchařce pro učně: |
I vedoucí učitelka odborného výcviku na pražské Střední škole hotelnictví a grastronomie Kateřina Závišková přiznává, že učebnici běžně používají. Zároveň dodává, že některé recepty pro učně nejsou vůbec vhodné. "V knize je spousta nepoužívaných receptů, ale na druhou stranu v nich najdete i 'klasiku', která se vaří stále," říká Závišková.
"Co se týče přípravy bramborových knedlíků z prášku, tak zrovna tohle je jedno z mála pokrmů, kde mi nevadí polotovar. Třeba z nových brambor nelze udělat bramborové knedlíky. Záleží na polotovaru, který použijete," brání recept z prášku vyučující.
I v Brně se podle kuchařky učí, k receptům mají ale sami učitelé výhrady. "Doslovně recepty rozhodně nepřebíráme. A dříve tam takové přísady nebývaly, objevily se až později," vysvětluje učitel z brněnské střední gastronomické školy. "Některé ty recepty jsou opravdu děsivé. Vím, že se tam objevují nějaké lančímty, to úplně přeskakujeme," vysvětluje.
Anketa
Je v pořádku, že se žáci gastronomických škol učí vařit z polotovarů?