Pozápadňování papír washi odsunulo do pozadí. Činzei přišel na nápad nabízet ho největším muzeím a knihovnám. Jeho poslední verze, kterou zdokonalil před šesti lety, se může pyšnit úžasnými rozměry: papír je silný 0,02 milimetru a metr čtvereční váží 1,6 gramu. Pro srovnání - klasický papír pro fotokopírku má 0,09 milimetru a metr čtvereční váží 70 gramů.
Průsvitný a jemný
„Je tak jemný jako lidská kůže,“ pochlubil se agentuře AFP padesátiletý majitel ve svém závodě v obci Hidaka, více než 600 kilometrů jihozápadně od Tokia.
Činzeiův papír je tak jemný, že je průsvitný. To je důležité k tomu, aby bylo možné rozluštit text při restaurování starých pergamenů, vysvětluje. Je jemný, a přesto pevný. „Washi je pružnější a odolnější než západní papír, který se rozpadá věkem na maličké kousky,“ říká.
V Japonsku bude zakázáno řídit dron pod vlivem alkoholu |
Washi se vyrábí z kůry morušovníku, keře nazývaného kozo. Jeho vlákna jsou delší než vlákna bavlněná či dřevěná, která se používají k výrobě západního papíru. „Díky těmto vláknům jsou staré japonské knihy ze 7. a 8. století ještě v dobrém stavu,“ zdůrazňuje Činzei.
Spojuje starý způsob výroby se strojovým a výsledkem je výjimečně jemný papír, který se s oblibou používá pro posílení starých rukopisů. A to tak, že se buď list vkládá mezi dva papíry washi, nebo se kousky washi přidávají do narušených míst.
Činzei původně neplánoval, že převezme rodinný podnik. Chtěl se osamostatnit a jako mladík odešel do Spojených států, kde studoval v Seattlu finance. „Ale vrátil jsem se, protože jsem měl pocit, že jsem zodpovědný za předání podniku další generaci,“ vysvětluje.
Zatím je množství washi určeného k restaurování starých dokumentů a předmětů ještě malé, ale zájem je velký. Vyváží do více než 40 zemí a na rozvoj svého podnikání pohlíží optimisticky. „Washi se může využívat k restaurování a jako plátno. Myslím, že se může více rozšířit ve světě umění,“ říká.
Květnová muška
Washi, někdy přezdívaný květnová muška, neslouží jen k ochraně starých knih: umožňuje restaurovat i sochy. Na tokijském předměstí Saitama aplikuje konzervátor Takao Makino opatrně papír kartáčkem na zlatou hůlku, která patří k buddhistické plastice staré 800 let. „Washi se snadno vstřebá do soch složitých tvarů, na rozdíl od papírů z chemických vláken,“ uvádí. „Historie ukazuje, že je velmi trvanlivý. Je čistý, silný a odolný,“ dodává.
Hnutí KuToo. Japonské aktivistky bojují proti vysokým podpatkům na pracovišti |
Makino již použil washi v roce 2007 na ochranu jedné ze dvou hlavních soch slavného chrámu Sensódži v tokijské čtvrti Asakusa, kterou hojně navštěvují turisté.
Produkce japonského papíru dosáhla vrcholu v období Edo od 17. do 19. století. Pak vlivem průmyslové výroby papíru ze dřeva klesla. Tento pokles prohloubila i změna životního stylu Japonců. „Máme méně stylových japonských věcí, jako jsou stínidla či posuvné dveře, a málo prostoru pro dekorativní závěsy,“ lituje Činzei.