Ukončete prosím výstup a nástup. Klasické metro bylo nakonec správnou volbou, podívejte se, jak se rozrůstalo

Premium

Generální tajemník UV KSČ Gustáv Husák přestřihl 9. květ 1974 pásku ve stanici Kačerov při slavnostním zahájení provozu metra na prvním dokončeném úseku | foto: ČTK

  5:00
Ačkoli se v lednu 1966 konečně rozjela výstavba pražské podpovrchové tramvaje a od jara 1967 se po přeložkách inženýrských sítí začalo i s budováním prvních stanic a tunelů, vláda se 9. srpna 1967 po doporučení sovětských expertů definitivně rozhodla přejít rovnou k systému metra raženého hluboko pod zemí.

Celý článek je jen pro členy

Chcete číst prémiové texty bez omezení?

Předplatit

Obsah seriálu

Nakonec šlo o správné rozhodnutí. Propočty sovětských inženýrů ukázaly, že pouhá tramvaj by pro dopravní potřeby československé metropole nestačila. Ostatně k obdobným závěrům dospělo již v roce 1939 tehdejší Konsorcium společností ČKD a Škody Plzeň, které rovněž podpovrchovou tramvaj odmítlo.

Dosud ne zcela doceněným přínosem nového rozhodnutí bylo i to, že se podařilo uchovat velkou část historického centra, neboť změna konceptu s sebou nesla i změnu technologie výstavby.

Počítalo se totiž s použitím obřích razicích štítů, jež mohly bez obtíží vykousávat tunely ve větších hloubkách, aniž by tím narušily základy historických staveb, či je dokonce odsoudily k demolici.

Dočtěte tento exkluzivní článek s předplatným iDNES Premium

Měsíční

99
Předplatit
Flexibilní, bez závazků
Automatické obnovování

Roční

989
Předplatit
Nejlepší poměr cena/výkon
Ušetříte 17%

Dvouleté

1 889
Předplatit
Nejvýhodnější
Ušetříte 20%

Připojte se ještě dnes a získejte:

  • Neomezený přístup k obsahu Lidovky.cz, iDNES.cz a Expres.cz
  • Více než 50 000 prémiových článků od renomovaných autorů
  • Přístup k našim novinám a časopisům online a zdarma ve čtečce
Více o iDNES Premium
Máte už předplatné? Přihlásit se
Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.