Středa 12. června 2024, svátek má Antonie
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 89 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
130 let

Lidovky.cz

Seriály

Metro, nebo podpovrchová tramvaj? První reálné plány nepřežily nacistickou okupaci a druhou světovou válku

Vize stanice metra Radnice (zhruba u dnešní Staroměstské) z roku 1941. Připomíná obdobné stanice v Paříži či Madridu | foto: Dopravní podnik hlavního města Prahy

Premium
Ještě ve 20. letech minulého století si Elektrické podniky hl. m. Prahy pohrávaly s myšlenkou výstavby podzemních úseků pro tramvaje, konkrétně je znám návrh z roku 1926 na podjetí Masarykova nádraží. Houstnoucí provoz v centru města a demografický vývoj Prahy ovšem ukázaly, že dopravu bude třeba řešit komplexněji než jen hašením problémů na vybraných místech.

Celý článek jen pro členy

Chcete číst prémiové texty bez omezení?

Předplatit

Obsah seriálu

A tak se Elektrické podniky v roce 1930 odhodlaly vypsat soutěž s roční lhůtou na vypracování studií. Ke konci února 1931 se nakonec sešlo devatenáct návrhů proměnlivé kvality, žádný sice nebyl prohlášen za vítězný, některé se ale dočkaly alespoň zvláštní ceny poroty.

Šlo mj. o návrh pojmenovaný podle přestupních stanic Můstek, Muzeum a Masarykovo nádraží jako „MMM“. Jeho autorem byly plzeňské Škodovy závody. Jako páteřní systém pražské dopravy navrhly podzemní dráhu s trojicí tras A, B a C, takřka totožných s dnešní sítí.

Předpokladem ovšem bylo napojení metra na předměstské železniční tratě, což by umožnilo souběžný provoz městské podzemky i vlaků mířících dál od Prahy.

Dočtěte tento exkluzivní článek s předplatným iDNES Premium

Měsíční

89
Předplatit
Můžete kdykoliv zrušit

Roční

890
Předplatit
Ušetříte 178 Kč oproti měsíčnímu předplatnému

Dvouleté

1 690
Předplatit
Ušetříte 446 Kč oproti měsíčnímu předplatnému

Připojte se ještě dnes a získejte:

  • Neomezený přístup k obsahu Lidovky.cz, iDNES.cz a Expres.cz
  • Více než 50 000 prémiových článků od renomovaných autorů
  • Přístup k našim novinám a časopisům online a zdarma ve čtečce
Více o iDNES Premium
Máte už předplatné? Přihlásit se
Autor: