Metro, nebo podpovrchová tramvaj? První reálné plány nepřežily nacistickou okupaci a druhou světovou válku

Premium

Vize stanice metra Radnice (zhruba u dnešní Staroměstské) z roku 1941. Připomíná obdobné stanice v Paříži či Madridu | foto: Dopravní podnik hlavního města Prahy

  12:00
Ještě ve 20. letech minulého století si Elektrické podniky hl. m. Prahy pohrávaly s myšlenkou výstavby podzemních úseků pro tramvaje, konkrétně je znám návrh z roku 1926 na podjetí Masarykova nádraží. Houstnoucí provoz v centru města a demografický vývoj Prahy ovšem ukázaly, že dopravu bude třeba řešit komplexněji než jen hašením problémů na vybraných místech.

Celý článek je jen pro členy

Chcete číst prémiové texty bez omezení?

Předplatit

Obsah seriálu

A tak se Elektrické podniky v roce 1930 odhodlaly vypsat soutěž s roční lhůtou na vypracování studií. Ke konci února 1931 se nakonec sešlo devatenáct návrhů proměnlivé kvality, žádný sice nebyl prohlášen za vítězný, některé se ale dočkaly alespoň zvláštní ceny poroty.

Šlo mj. o návrh pojmenovaný podle přestupních stanic Můstek, Muzeum a Masarykovo nádraží jako „MMM“. Jeho autorem byly plzeňské Škodovy závody. Jako páteřní systém pražské dopravy navrhly podzemní dráhu s trojicí tras A, B a C, takřka totožných s dnešní sítí.

Předpokladem ovšem bylo napojení metra na předměstské železniční tratě, což by umožnilo souběžný provoz městské podzemky i vlaků mířících dál od Prahy.

Dočtěte tento exkluzivní článek s předplatným iDNES Premium

Měsíční

99
Předplatit
Flexibilní, bez závazků
Automatické obnovování

Roční

989
Předplatit
Nejlepší poměr cena/výkon
Ušetříte 17%

Dvouleté

1 889
Předplatit
Nejvýhodnější
Ušetříte 20%

Připojte se ještě dnes a získejte:

  • Neomezený přístup k obsahu Lidovky.cz, iDNES.cz a Expres.cz
  • Více než 50 000 prémiových článků od renomovaných autorů
  • Přístup k našim novinám a časopisům online a zdarma ve čtečce
Více o iDNES Premium
Máte už předplatné? Přihlásit se
Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.