13. října 2016 11:25 Lidovky.cz > Byznys > Doprava

Vlak s českou naftou si pospíšil, ‚uvězněné‘ palivo už dovezl k Plzni

Ilustrační foto. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Ilustrační foto. | foto: ČD Logistics

TŘEMOŠNÁ Prvních 980 tun české rezervní nafty přejelo německé území a dorazilo do areálu státní firmy Čepro v Třemošné u Plzně. Serveru Lidovky.cz to potvrdily dva na sobě nezávislé zdroje. Jde o první vlak s palivem, které se český stát přes dva roky snažil dostat zpět z bavorského skladu zkrachovalé firmy Viktoriagruppe. Ta ho pro Česko skladovala.

Vlak s cisternami je v Třemošné minimálně od čtvrtečního rána. Jeho cesta přes německé území byla tedy zřejmě bezproblémová, neoficiální odhady mluvily o tom, že by souprava měla na místo dorazit zřejmě až odpoledne.

V pátek pak začne přečerpávání nafty do nádrží firmy Čepro. To odstartuje společenskou akcí, kterou navštíví i český premiér Bohuslav Sobotka či německý velvyslanec.

Informace serveru Lidovky.cz následně potvrdil i šéf Správy státních hmotných rezerv na svém twitterovém účtu. „První vlak s naftou z Kraillingu dorazil do skladu Čepra v Tremošné u Plzně,“ sdělil stručně Švagr.

První vlak odjel ze skladu v Kraillingu ve středu v půl čtvrté odpoledne. Celkem jich bude zhruba sedmdesát a jezdit by měly zhruba dva do týdne. Nejde o jednoduchý transport - z Německa je třeba dopravit přibližně 80 milionů litrů paliva.

Správa státních hmotných rezerv (SSHR) má v bavorském Kraillingu rezervní naftu pro krizové případy za zhruba 1,2 miliardy korun. Přes dva roky se o ni přetahovala s insolvenčním správcem firmy Viktoriagruppe, která pro český stát palivo ochraňovala.

V pátek, kdy začne stáčení nafty, přivítá první vlak (z celkových sedmdesáti) český premiér Bohuslav Sobotka či německý velvyslanec Arndt Freiherr Freytag von Loringhoven.

Kam palivo zamíří

Nafta určená pro použití v krizových situacích – jako jsou povodně, váleční konflikty či přerušení dodávek ropy – ale zřejmě nezůstane jen v třemošenských skladech.

První vlak má podle Švagra ve 20 cisternách převést 980 tun nafty. Dopravu zajistí Čepro, smluvním dopravcem je ČD Cargo. Švagr už dříve uvedl, že přeprava paliva nebude stát více než 60 milionů korun.

„Vlaky pojedou do více skladů firmy Čepro. Nelze říci, že daná molekula zůstane v Třemošné. Bude stočena, pak zavřena do definované nádrže a začneme se k ní chovat technologicky jako k běžným zásobám Správy státních hmotných rezerv. Podle kvality ji budeme obměňovat,“ popsal šéf státní firmy Jan Duspěva.

Společnost Viktoriagruppe pro Česko od roku 2004 ochraňovala část strategických zásob nafty – ve třech českých skladech a posléze i v jednom německém. Když se na podzim roku 2014 dostala do finančních problémů, odvezla Správa státních hmotných rezerv palivo z českých nádrží. V Německu však po vyhlášení insolvence nastal problém.

Firma se v prosinci roku 2014 sama poslala do úpadku.Insolvenční správce Mirko Möllen následně české zásoby zablokoval, mimo jiné kvůli údajně špatně uzavřeným smlouvám a nejasnostem kolem vlastnictví paliva.

V únoru 2016 povolil správceodvoz české nafty. Zároveňnepotvrdil vlastnictví českého státu a nevzdal se možnosti následně vymáhat palivo soudně.

Michal Pavec

Autor

Michal Pavecmichal.pavec@lidovky.czČlánky

Najdete na Lidovky.cz