130 let
Zaměstnanci se do škodovky začnou vracet i o sobotách.

Zaměstnanci se do škodovky začnou vracet i o sobotách. | foto: František Vlček, Lidové noviny

Škoda chce znovu vyrábět i v sobotu

Slovensko
  •   15:52
MLADÁ BOLESLAV - Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto znovu zvažuje zavedení pracovních sobot. Může za to zvýšená poptávka po jejích vozech především na trzích v zemích, které zavedly šrotovací prémii. Firma by však sobotní výrobu musela řešit zřejmě prudkým zvýšením počtu zahraničních agenturních pracovníků.

Novinářům to dnes řekl předseda škodováckých odborů Jaroslav Povšík.

"V současné době připravujeme různá pásma přesčasů a v pátek jsem se dozvěděl, že firma zvažuje znovu i pracovní soboty," řekl Povšík. Mělo jít údajně o pět pracovních sobot. "Firma na to ale nemá dost zaměstnanců, muselo by se to řešit raketovým nárůstem agenturních dělníků," podotkl Povšík.

Firma kvůli celosvětové krizi a poklesu poptávky počty agenturního personálu od loňského podzimu snižovala, nyní dělá ve Škodovce asi 600 převážně zahraničních agenturních pracovníků.

Jejich počet by se měl podle Povšíka zvýšit až o 1000. Jde zejména o mladoboleslavský závod, kde se vyrábí motory a převodovky, o něž je nyní velký zájem. Loni firma zaměstnávala 26.695 lidí.

Časové konto
Vedení firmy nyní bude s odbory vyjednávat především o tom, jak by byly sobotní směny placené. Podle serveru iDnes.cz navrhuje firma využít časové konto, které by znamenalo, že se zaměstnancům započtou odpracované soboty v případě dalších odstávek výroby v průběhu roku. Tím by však padly mimořádné prémie, na které zatím měli zaměstnanci v případě pracovních sobot vždy nárok.

Odbory proto speciální časová konta nechtějí. Největší české automobilce pomáhá v současné době především šrotovné, které
bylo zavedeno v řadě evropských zemí. Firma původně kvůli hospodářské krizi chtěla v prvním pololetí vyrábět jen čtyři dny v týdnu, již dříve však musela obnovit výrobu i v pátek. Kvůli šrotovnému jsou nyní stavy objednávek dokonce nad úrovní stejného období v loňském roce.

Pomáhá šrotovné
Například v Německu, kde byla šrotovací prémie zavedena začátkem ledna, dodala automobilka v prvním měsíci roku 4750 aut, v únoru už to bylo 11.000 vozů. Nejvýrazněji se na tamním trhu prosazuje fabia, která byla v únoru druhým nejprodávanějším vozem v celém Německu. Prodeje rostou i v Rakousku, Itálii, Francii a aktuálně také na Slovensku.

Škodovka díky šrotovnému vyrábí nyní také motory a převodovky do malých aut pro celý koncern na maximum kapacity. "V souvislosti se šrotovací prémií a zvýšeným zájmem o malé vozy vzrostla výroba nízkoobjemových motorů vyráběných ve Škodě Auto na 1600 kusů denně. To v kontextu současné hospodářské recese a dlouhodobého průměru produkce 1200 motorů denně.

Zvýšená poptávka pozitivně ovlivnila také výrobu převodovek, denní plán nyní dosahuje 2000 kusů," uvedl již dříve člen představenstva Škody Auto odpovědný za oblast výroby a logistiky Horst Mühl.

Autor: ČTK