130 let

Tratě vysoko nad zemským povrchem umožňují, aby se vlaky SkyWay pohybovaly na obou stranách kolejnice. Nahoře osobní souprava, dole náklad, případně nahoře meziměstská doprava, pod ní městská. | foto: SkyWay

Doporučujeme

Vlak ve výšce, rozpojovací MHD a ‚měsíční‘ auto. Podívejte se, jak budeme cestovat

Ekonomika
  •   6:00
BERLÍN - Číňané v létě postavili promo trať autobusu, který jezdí po kolejnicích lemujících silnici – lidé tak sviští několik metrů nad auty, kolony se jich netýkají. I zbytek světa přemýšlí, jak vyzrát na dopravní kolapsy a města topící se ve smogu.

Možné scénáře nabídla futuristická část dopravního veletrhu Innotrans, který se konal minulý týden v Berlíně. Kromě známého dopravního tubusu Hyperloop pod záštitou vizionáře z Tesly Elona Muska se v německé metropoli objevily i méně okoukané vize.

Spojeni v modulu

Možná tu situaci znáte. Tři autobusy jedou společně část trasy a pak se na křižovatce rozjedou do tří různých směrů. Často bývají poloprázdné. Idea italské společnosti Next Future Transportation nabízí úspornější řešení.

Tři elektrické automatické moduly jedou společně a v potřebné chvíli se rozpojí. Cesta je pro dopravní podnik lacinější, do méně žádané části města tak jede třeba jen malý vůz pro pár lidí. Myšlenka rozpojitelných modulů – které vizuálně trochu připomínají silniční lanovku – se ale vůbec nemusí týkat jen hromadné dopravy.

Elektrické samořiditelné moduly jsou základem dopravního konceptu italské...
Elektrické samořiditelné moduly jsou základem dopravního konceptu italské...

Designéři počítají s tím, že by je vlastnily také soukromé osoby, které by vozy, v nichž můžou cestující i stát, pronajímaly v rámci car sharingu. Půjčovat za úplatu by si je mohly i firmy, například pro rozvoz zboží. Systém počítá s „ovládáním“ pomocí mobilní aplikace.

Lidé nahoře, náklad dole

Firma SkyWay z Britských Panenských ostrovů si budoucnost spojuje s tratí ve výšce. Chce stavět systém kolejí umístěných nad úrovní země, na kovových konstrukcích. Jezdit rychle, levně a vyhnout se třeba výlukám typickým pro běžné tratě.

Vize počítá s tím, že by zavěšenou dráhu sdílel osobní vlak a pod ním z jiné kolejnice visící „tendry“ s nákladem, například s uhlím. SkyWay ve svých plánech uvažuje o rychlovlacích, které dokáží jet přes 500 kilometrů v hodině, či městských jednotkách, které nad chodníky a lidmi pofrčí rychlostí vyšší než 150 kilometrů v hodině. A také o efektivní nákladní dopravě.

Tratě vysoko nad zemským povrchem umožňují, aby se vlaky SkyWay pohybovaly na...

„Vycházíme z toho nejlepšího, co vytvořili ostatní před námi, a učíme se z chyb ostatních. Vytváříme nejúčinnější, nejbezpečnější a nejspolehlivější dopravní systém, jaký kdy existoval,“ stojí v sebevědomé formulce na webu SkyWay.

Měsíční doprava

Moon Mobility je dílem studentů produktového designu z Berlína a Postupimi. Snaží se propojit ekologii, úsporu nákladů i to, jak dopravní prostředek vypadá.

Aerodynamický vůz s automatickým řízením lze sdílet, cestu dokáže naplánovat příslušná aplikace. Umožňuje cestování na krátké i delší vzdálenosti. „Měsíční“ auto – samozřejmě velmi ekologické – tak lze využít jako taxi či dopravu na výlet.

Vize německých studentů z Berlína a Postupimi Moon Mobility řeší soulad...

Vnitřní uspořádání vozu v základní podobě pro čtyři lidi má ambici nabídnout příjemný společenský prostor, jedna z vizualizací ukazuje například muže hrajícího během jízdy šachy. Problém údajně není ani cestování pro lidi na vozíčku.

Autor: mip
  • Vybrali jsme pro Vás