• Premium

    Získejte všechny články mimořádně
    jen za 49 Kč/3 měsíce

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
130 let
Na pražském Karlově mostě v pátek dopoledne stála tři auta.

Na pražském Karlově mostě v pátek dopoledne stála tři auta. | foto: Michal Růžička, MAFRA

Karlův most: Pražská bezpečnostní díra v ochraně měkkých cílů

  •   14:56
Zaparkováním dodávky a dvou osobních aut v pátek 29. ledna jako vzdor proti vládním koronavirovým opatřením se z Karlova mostu stalo místo, kam se může dostat kdokoli s vozidlem, a nic ani nikdo mu v tom nemůže zabránit.

Zaparkování dodávky a dvou osobních aut na Karlově mostě v pátek 29. ledna jako vzdor proti vládním koronavirovým opatřením odhalilo bezpečnostní riziko v centru Prahy a šokovalo. Ten, kdo to učinil, totiž ukázal, jak snadno lze najet vozidly do jednoho z nejfrekventovanějších míst v Praze, jež bedlivě střeží kamerový systém kvůli kontrole veřejného pořádku a ochraně obyvatel.

Zmíněným zaparkováním se z Karlova mostu stalo místo, kam se může dostat kdokoli s vozidlem, a nic ani nikdo mu v tom nemůže zabránit. Absence technického a personálního opatření, což by mohlo vést k pokusu najet vozidlem na Karlův most, a následný mediální zájem ukázaly „díru“ v ochraně měkkých cílů na území Prahy. Pokud příslušná pražská část okamžitě nezjedná nápravu, pro potenciálního teroristu nebo takzvaného amokového útočníka to může být návod pro místo k útoku.

Fatální následky

Karlův most totiž svým významem a počtem lidí na něm předurčuje k fatálním následkům, pokud by na něj vjelo vozidlo. Šlo by snad o ještě bezvýchodnější situaci pro možnost úniku než ve francouzském městě Nice v červenci 2016 nebo na vánočních trzích v Berlíně v prosinci 2016, kde teroristé ukradli nákladní auta a použili jako zbraň.

Karlův most svým významem a počtem lidí na něm předurčuje k fatálním následkům, pokud by na něj vjelo vozidlo. Šlo by snad o ještě bezvýchodnější situaci pro možnost úniku než ve francouzském městě Nice v červenci 2016.

Lidé se nemají na Karlově mostě kam ukrýt a skok do Vltavy není příliš řešením – při incidentu v roce 2013 na Mánesově mostu se dva turisté uskakující před vozidlem utopili. Ještě větší zkázu by způsobila dodávka napěchovaná výbušninami, jež by byly odpálené na dálku.

Pražské části společně s policií vytypovávají místa pro měkké cíle a následně zde budují technické nebo stavební bariéry proti vjezdu vozidla. Proto je dobře, že zmíněné zaparkování odhalilo Karlův most jako takový cíl, na což v minulosti nikdo nepomyslel. A také, že tímto činem nebyl nikdo ohrožen na životě. Je však třeba rychle přijmout adekvátní opatření – dřív, než bude pozdě.

Autor: Martin Hrinko