130 let
Kolona prázdních tramvají při sněhové kalamitě

Kolona prázdních tramvají při sněhové kalamitě | foto: ČTK

Aktualizováno

Praha omezí MHD. Nejdříve zruší noční víkendové metro

Česko
  •   17:46aktualizováno  21. února 16:02
PRAHA - Hlavní město začne omezovat rozsah MHD, jako první bude na řadě prodloužený víkendový provoz metra a navazujících spojů. Návrh dnes schválila rada města, informoval náměstek primátora Josef Nosek (ODS).

Kvůli omezeným financím musí dopravní podnik hledat další úspory. Zastavil tak některé marketingové projekty a nebude letos nakupovat nové autobusy. Další rozsáhlejší škrty v MHD by mohly přijít v červnu.

ČTĚTE TAKÉ:

Víkendový provoz MHD je prodloužený od září 2010

Praha provoz metra a navazujících spojů prodloužila před komunálními volbami v září roku 2010. Metro na všech třech linkách od té doby jezdí v noci z pátku na sobotu a ze soboty na neděli o 50 až 60 minut déle, poslední souprava tak na trasu vyjíždí až kolem 01:00 v noci.

"V prodlouženém provozu byla nabízená dopravní kapacita využita minimálně, v průměru nedosahovala ani deseti procent," uvedl Nosek. Noční jízdní řády se změní od 4. března. Praha tak letos ušetří 40 milionů korun, za celý rok 55 milionů korun.

Dopravnímu podniku chybí 700 milionů korun

Ani tak ale nebudou úspory dostatečně velké. Pražskému dopravnímu podniku totiž letos na provoz chybí kolem 700 milionů korun, o které mu město snížilo dotaci v rámci plošných pětiprocentních škrtů. "Musíme hledat další rezervy, musíme zastavit zbytné marketingové projekty, zredukovat právní a poradenské služby," řekla Magdalena Češková, která je pověřená řízením Dopravního podniku hlavního města Prahy (DPP).

ČTĚTE DÁLE:

Podnik nemá dost peněz ani na investice. Od města dostane pouze peníze na výstavbu prodloužení metra A z Dejvické do Motola. "Snažili jsme se všechny investice, které můžeme, zastavit. Nebudeme nakupovat žádné autobusy, zastavili jsme rekonstrukce tramvají," řekla Češková. Na nákup tramvají 15T Forcity si podnik půjčí formou směnky maximálně čtyři miliardy korun.

Další úspory by mohlo přinést prodloužení intervalů u některých spojů a odstranění duplicitních a nevyužívaných spojů. "Optimalizace celé sítě je koncepční záležitost, která vyžaduje spoustu času a práce," uvedl náměstek. Zdražování jízdného ale podle něj letos nehrozí. "To je až to poslední," doplnil.

Podnik prověřuje podezřelé smlouvy s dodavateli

Podnik začal také prověřovat smlouvy s těmi dodavateli, jejichž jméno bylo v médiích spojováno s podezřelými kontrakty. Podnik se zaměří například na smlouvu se společností Xanthus, která podniku spravuje data, dále na kontrakt s firmou Cross Point na předprodej jízdenek či smlouvu se společností Semma, která cestující informovala o výlukách. "U některých firem zároveň prověříme dobu trvání smluv a možnost jejich vypověditelnosti v případě, že se ukáže jejich nevýhodnost či zbytečnost pro dopravní podnik," uvedla Češková.

Pražský dopravní podnik je největší městskou firmou, na provoz letos od města dostal 10,243 miliardy korun. Podle některých médií uzavřel podnik v minulosti několik nevýhodných smluv, prostřednictvím kterých mohly být z podniku vyváděny peníze.

Autor: Lidovky.cz
  • Vybrali jsme pro Vás