130 let

Seznam.cz jde na trh slev opatrně

Česko

PRAHA Seznam.cz spustí v březnu pro své uživatele novou službu Seznam Tip. Ta kromě informací o zajímavých akcích nebo novinkách bude nabízet i hromadné slevy na tyto produkty. Právě toho se od začátku roku bály české slevové servery. Nyní si ale mohou oddechnout. Trh slevových webů totiž Seznam neohrozí, alespoň zatím. Spíše než o slevy půjde totiž o tipy na zajímavé akce. „Sleva tak nebude to hlavní, co chceme lidem nabídnout,“ říká produktový manažer Seznamu Petr Král.

Oblast hromadného nakupování je přitom lukrativní byznys a velký hráč by mohl ostatní servery snadno připravit o zákazníky. Na internetu v současnosti nakupuje už 84 procent českých uživatelů, kteří za nižší cenu budou nakupovat na webu ještě častěji. Tuzemské slevové servery tak už loni utržily 350 až 400 milionů korun. Zákazníci pak ušetřili zhruba půl miliardy korun a zakoupili minimálně 800 tisíc slevových voucherů.

„Loni jsme měli obrat 120 milionů korun,“ potvrzuje Tomáš Čupr, šéf největšího ze slevových serverů Slevomat.

Na druhém místě skončil server Zapakatel.cz s tržbami 53 milionů korun a na třetím Vykupto.cz, jehož tržby loni činily 32 milionů. Není tak divu, že každý velký hráč, který by chtěl vstoupit na trh slevových webů, budí v jejich majitelích obavy. „Vstupu Seznamu na trh jsem se obával,“ přiznává Čupr a dodává, že velký hráč však zvětší i trh. „Nejenže si slevové kupony koupí čím dál více lidí, ale hlavně se o hromadném nakupování víc lidí dozví.“

Seznam.cz však svou službou Seznam Tip slevovým webům konkurovat nechce. Hlavním smyslem Seznam Tipu je dle Krále informovat uživatele o zajímavém místě, akci nebo třeba restauraci.

Od března by se tak každý den na hlavní stránce Seznamu měl objevit jeden tip. Sleva prý bude až přidanou hodnotou a uživatelé si slevový kupon nebudou moci koupit celý den. „Uživatel přijde na Seznam a tam uvidí tip například na restauraci, kde ještě nikdy nebyl. Přečte si ho, zaujme ho, a když bude mít štěstí, tak si bude moci koupit i nějaký kupon se slevou,“ popisuje novou službu Král a dodává, že mít štěstí znamená například podívat se na Seznam včas, být náhodně vybrán nebo mít ten den například svátek.

První tipy, které se na Seznamu objeví, by měly být z okolí Prahy a možná i Brna, postupem času by se však měly i lokalizovat. Uživatel by se tak mohl podívat na internet z jakéhokoliv místa a zjistit zajímavé tipy a slevy ze svého okolí. Právě tím by Seznam mohl slevovým webům přece jen konkurovat.

„My na regionálním poli zatím nejsme dost silní a Seznam naopak velkou obchodní i uživatelskou základnu v regionech má,“ připouští Čupr a dodává, že Slevomat s regiony počítá také. „Chystáme slevomatovou aplikaci do chytrých mobilů a jednáme i s operátory ohledně slev přes SMS zprávy.“

V praxi by to podle Čupra mohlo fungovat tak, že člověk půjde například kolem restaurace a přijde mu SMS s nabídkou využití slevy na jídlo.

Na zprávy s nabídkou slevy si ale zatím Češi budou muset chvíli počkat. „Zatím hledáme způsob, jakým to provést, protože je velmi těžké to právně zrealizovat,“ říká Čupr. jehož Slevomat má majetkový podíl ve dvou jiných slevových webech, Vykupto.cz a Cupolis.cz, a plánuje své portfolio zanedlouho rozšířit ještě o jeden slevový server. Kromě Seznamu může stávající slevové weby ohrozit i Centrum, které podle odborníků chce přijít se stejným konceptem, který mají ostatní servery. Dalším konkurentem, o kterém se mluví, pak je Google. Firma však ohledně své služby Google Offers zatím nechce zveřejnit žádné podrobnosti.

Autor: