130 let
Ilustrační snímek.

Ilustrační snímek. | foto: Profimedia.cz

Názor

Ministerská mouka. S domem po babičce jde spíš o klamavou reklamu

Názory
  •   5:00
Když oznamoval ministr životního prostředí Petr Hladík dotační program Oprav dům po babičce, vypadalo to, že jde o zásadní věc, která změní lidem bydlení a zachrání planetu. Vlajkovou loď jeho resortu. Jde ale spíš o klamavou reklamu.

Záměr byl zřejmě bohulibý. Jenže pak byly podmínky pro získání podpory z programu zpřísňovány, až se ukázalo, že je použitelný jen omezeně. Mimo jiné rozhodně ne na nějakou ruinu po babičce. Znamená totiž velkou investici.

Ke státnímu milionu musí příjemce dotace přidat vlastní milion a celý dům opravit od podlahy po střechu najednou tak, aby měl parametry novostavby. Prostě se hodí pro zánovní pražskou vilu, nikoliv starý barák na venkově.

Dotace „Oprav dům po babičce“ neláká, zatím to nezměnily ani výhodné úvěry. Co odrazuje případné zájemce?

Znamená to ovšem, že tím klima nezachráníme a nepomůžeme splnit požadavek, který jsme přijali v EU, že budeme jako Evropa uhlíkově neutrální do roku 2050. Naštěstí je tu jiný dotační program, Nová zelená úsporám, a zřejmě přijde něco dalšího. Dotace nebo naopak tresty pro „nezateplovače“.

Bylo by ale lepší s tím začít co nejdřív a nesoustředit se tolik na PR s tady nesmyslným slovem babička. Tu přenechme reklamám třeba na mouku.

Autor: Marek Hudema
  • Vybrali jsme pro Vás