130 let

Zločiny budoucnosti. Nový film Davida Cronenberga (třetí zleva) spolu s ním představili Viggo Mortensen, Léa Seydouxová a Kristen Stewartová. | foto: ČTK

Menší možnost rozhovorů s tvůrci a roušky. Pandemie změnila i filmový festival v Cannes

Kultura
  •   15:00
CANNES (OD SPOLUPRACOVNICE LN NA FILMOVÉM FESTIVALU) - Canneský festival běží skoro v předpandemické rychlosti, ale nejen roušky na obličejích uvaděčů návštěvníky upozorňují, že pandemie změnila i filmový svět.

Do Cannes se vrátily filmy, hvězdy, novináři a především filmoví prodejci, nákupčí a distributoři, filmový byznys se ale za dva roky covidových útlumů změnil.

Předseda poroty v Cannes: Kamera vidí hluboko a dokáže zachytit i to, co se snažíte skrýt

Velkým tématem novinářů, z nich řada patří mezi freelancery s honorářem závislým na počtu článků, je menší možnost rozhovorů s tvůrci. Čím dál víc filmových společností šetří tak, že jejich snímky delegace promuje pouze na červeném koberci a tiskové konferenci, další slavní filmaři jako David Cronenberg a hvězdy jeho novinky Zločiny budoucnosti věnovali mezinárodním novinářům pouze hodinu svého času. Lokální distributoři tak přicházejí o jeden z tradičních kanálů propagace artových děl při jejich uvedení v kinech, žurnalisti o část příjmů.

Zdražila práva, ubylo diváků

Na trhu se mezitím distributoři potýkají s jinými finančními starostmi. Práva na festivalové filmy stojí znatelně víc než dřív (podle zdrojů časopisu Screen o 30 až 50 %), přičemž v kinech jejich diváků ubylo. I za touto změnou stojí covid a zvýšení nákladů s ním spojené, stejně jako konkurence streamovacích platforem a nejspíš i nedostatek prodeje obsahu do asijských teritorií, neboť jejich zástupci na filmovém trhu v Cannes z větší části stále chybí.

Okolní svět do festivalového dění zasahuje i v podobě pokračující debaty o rusko-ukrajinském konfliktu. Cristian Mungiu, rumunský vítěz Cannes s filmem 4 měsíce, 3 týdny a 2 dny, který se nyní o Zlatou palmu uchází s kritikou transylvánské xenofobie R.M.N., si myslí, že Cannes by mělo v této době omezit večírky a soustředit se víc na pomoc Ukrajině.

Cannes začíná v plné parádě. Přinese i pokračování kultovního Top Gunu s Tomem Cruisem

Jeho ruský kolega z hlavní soutěže Kirill Serebrennikov, proslulý i svými problémy s putinovským režimem, žádal uvolnění bojkotu ruské kultury i sankcí vůči lidem jako například Roman Abramovič, jenž se podílel na financování jeho nepolitické biografické novinky Čajkovského žena.

Jaké to bylo, když svět sužovali teroristé

Určité filmové trendy, které v Cannes vyvstávají, působí vedle těchto debat druhotně a nenápadně. Festival rozvinul zahrnování televizní tvorby do programu a nové minisérie uvádí vcelku, což v případě návratu Marca Bellocchia k únosu a vraždě italského premiéra Alda Mora v 70. letech v sérii Esterno Notte znamená pětihodinovou projekci.

Zatímco v Paříži stále probíhá soud s pachateli pařížských teroristických útoků z listopadu 2015, Cannes promítá další film věnovaný této události. V Benátkách měla premiéru charakterová studie ženy napojené na teroristy Hasny Ait Boulahce Jsi jako já, která nedávno vyhrála MFF Praha – Febiofest, na Berlinale soutěžil portrét dvou přeživších masakru v Bataclanu Jeden rok, jedna noc a Cannes nyní mimo soutěž ukázaly ve očekávatelně slušném, nepatetickém domácím thrilleru Listopad práci francouzské protiteroristické policejní jednotky během prvních pěti dnů po útoku.

Autor: Iva Čermák Přivřelová
  • Vybrali jsme pro Vás