130 let
Kiefer Sutherland (ilustrační snímek)

Kiefer Sutherland (ilustrační snímek) | foto: PR

GLOSA: Kiefer Sutherland jako muzikant bez exkluzivních podmínek

Kultura
  •   10:00
Je to vlastně docela zvláštní. I na mnohem méně slavné filmové či televizní hvězdy se srocují davy, aby je jen zahlédly, ať už na červeném festivalovém koberci, nebo skrze okénko auta odjíždějícího z natáčení. Ale když už k nám jedna taková přijela něco doopravdy předvést, žádná rvačka o vstupenky se nekonala. Koncert Kiefera Sutherlanda v pražském Lucerna Music Baru byl sice v sobotu v podstatě zaplněný, nicméně ještě před ním se dal lístek bez fronty pořídit (navíc za vcelku přátelskou cenu, nikoli sumu pro horních deset tisíc).

Ani jinak se tady na žádné exkluzivní podmínky nehrálo. Začínalo se už v pro tento klub netypických 19.30, protože o tři hodiny později muselo být pódium vyklizené pro zdejší každovíkendový komerční trhák, diskotéku 80. a 90. let. Přes to tady prostě nejede vlak, ani když ho řídí světová hvězda, lhostejno zda hudební, nebo filmová.

A  ani zvukové podmínky nenapovídaly, že jsme přítomni něčemu mimořádnému, spíš naopak – tak špatně nazvučený koncert je v tomto prostoru výjimkou. To, že si člověk musel spíš domýšlet, že se na pódiu činí hned tři kytaristé, že bubeník hraje na celou soupravu, nikoli jen na „kopák“ a že třeba mandolína tady má i svoji hudební úlohu a není jen vizuální rekvizitou, se tady nezažívá každý den.

Špatného zvuku bylo obzvlášť škoda, protože Sutherlandovy písničky v duchu té nejčistší americany, tedy směsi country, folku a rock’n’rollu, jsou opravdu zdařilé. Kráčejí ve stopách Pettyho a  Dylana, které tento zpívající herec a vášnivý sběratel kytar přímo cituje ve svém setlistu, i Cashe či Nelsona, jimž skládá poklony v průvodním slově. V  jeho projevu je samozřejmě hodně stylizace, v bílém obleku a stetsonu asi v civilu nechodí, ale uvěřit mu lze každé slovo. A to se v tomhle žánru počítá.

Autor: Ondřej Bezr