Tvorba Febia (FEničův BIOgraf) byla podle Feniče vždy ryze veřejnoprávní. "Veřejnoprávnější, než je současná veřejnoprávní televize," říká. Ale v poslední době podle něj už o tvorbu společnosti není zájem.
"Myslím, že v tomhle cynickém a byrokratickém prostředí, ve kterém ani Česká televize nemá žádnou vizi, nemůže Febio obstát. Vlastně už o to ani nechci bojovat," přiznává.
FERO FENIČ- Narodil se v Nižné Šebastové u Prešova. - Jeho dokument Tam a zpět byl oceněn jako nejlepší československý dokument v období let 1969–89. - V roce 1984 natočil celovečerní film Džusový román, jeho veřejné promítání bylo až do listopadu 1989 zakázáno. - Od roku 1993 pořádá Febiofest. - V roce 2006 získal licenci k celoplošnému televiznímu vysílání, zatím se mu však nepodařilo najít investora. |
Mladým tvůrcům chybí téma
Nechce podobnou tvorbou mrhat roky, které mu zbývají. Místo toho plánuje návrat za filmovou kameru. Současným mladým režisérům podle něj chybí téma.
"Podívejte, nejoceňovanějšími českými filmy posledního roku jsou Tři sezóny v pekle a Protektor, které se odehrávají před padesáti nebo šedesáti lety. Přitom je natočili mladí lidé, kteří tehdy ještě nebyli na světě – takže si říkám, proč netočí o tom, co dnešní třicetiletý člověk prožívá? Co cítí? O svojí generaci? Samozřejmě, je to druh úniku… a já jim nechci nic podsouvat, ale myslím, že nemají téma," míní Fenič.
Sám prý už téma má, ačkoli si není jistý, že bude diváka, zvyklého na 'hezké české filmy', zajímat. Ve svých filmech by chtěl ukázat skutečný obraz prostředí, ve kterém žijeme.
"Sám za sebe mám pocit, že taková výpověď tady chybí. A možná jsem se díky konci Febia ocitl v ideální chvíli a příležitosti, abych se do něčeho takového pustil," věří Fenič.
Rozhovor s Fero Feničem si přečtěte v pátečním magazínu deníku