130 let
Nejoblíbenější česká kniha. Babička (Zuzana Mixová) s Barunkou (Barbora Hron...

Nejoblíbenější česká kniha. Babička (Zuzana Mixová) s Barunkou (Barbora Hron Vovsíková). | foto: Městské divadlo Kladno

RECENZE: Babička od Martina Vokouna. Český rok v Ratibořickém údolí

Kultura
  •   18:00
V kladenském divadle nastudoval režisér Martin Vokoun dramatizaci Babičky ve stylu „velkého plátna“.

O jedinělý fenomén českého písemnictví, Babičku Boženy Němcové, láká převést do filmové či divadelní podoby mnohé kumštýře, na druhou stranu těch pokusů zase tak velká řada není. U publika se trvalé přízni těší dvoudílný televizní film Antonína Moskalyka podle scénáře Františka Pavlíčka. Ten teď využili v Městském divadle Kladno a do realizace se ve stylu „velkého plátna“ pustil režisér Martin Vokoun.

Tradiční jevištní narace

Všem důvěrně známé historky o Viktorce, zešílevší z nešťastné lásky, o babiččině pomoci komtese Hortensiii odvodem na vojnu ohroženém páru Kristla–Jakub jsou rámovány významnými tradicemi venkovského roku: Velikonocemi, dožínkami, masopustem atd. Důležitými položkami inscenace jsou tedy pochopitelně její výtvarná a hudební stránka.

RECENZE: Podivuhodný případ pana Holmese. Londýnské záhady s příměsí kokainu

Scénografie vychází z ornamentů známých z modrotisku, problematicky však působí světélkující objekty (blesky mířící na nebohou Viktorku či včelí úly, jež svou vnitřní září připomínají lampiony). Také některé kostýmy, především ty „lidové“, jako by příliš nepřály dámám, které si je oblékly. Pozitivní úlohu v jevištním celku zato představuje její hudební složka, Zdeňkem Dočekalem stylově zkomponovaná a umožňující kladenským hercům pěkně si zazpívat. Také taneční ztvárnění lidových obyčejů se vyznačuje solidní úrovní.

Z jednajících postav na sebe pochopitelně nejvíce pozornosti poutá titulní postava, kterou Zuzana Mixová vymodelovala plasticky jako věrohodnou divadelní figuru – snad s výjimkou výstupu při návštěvě kněžny v ratibořickém zámku, kdy se v poněkud bodré poloze pozastavuje nad portréty potentátů, v jejichž blízkosti se kdysi ocitla.

Celkem tradiční jevištní naraci naruší občas režírující Martin Vokoun výjevy za prosvícenou oponou (babiččiny vzpomínky i úryvky z pohádek, které Barunce vypráví). Také vzplanutí temperamentní Viktorky (Jana Zenáhlíková) k černému myslivci při sekání louky a dívčině poranění prstu se uskuteční třikrát za sebou, podobně se tak dělo ostatně i v Moskalykově připomínaném snímku.

Hereckou věrohodností zaujmou pak spíš některé drobné role, zpanštělá paní Prošková Anežky Rusevové, do Barunky zahleděný Orlík v podání Matouše Zaha či Viktorkou odmítnutý Toník, ztvárněný Jaroslavem Slánským.

Ambiciózní projekt kladenského divadla se vyznačuje emocionálně působivými momenty, i když v některých má k uměleckým výšinám přece jen daleko. Projekt jako takový působí ovšem sympatičtěji než sázky na jistotu v podobě komediálních „tutovek“.

BOŽENA NĚMCOVÁ, FRANTIŠEK PAVLÍČEK: BABIČKA

Režie: Martin Vokoun

Scéna: Petr Vítek

Kostýmy: Agnieszka Pátá Oldak

Hudba: Zdeněk Dočekal

Choreografie: Petra Procházka Parvoničová

Městské divadlo Kladno,

premiéra 6. 10.

Autor: