• Premium

    Získejte všechny články mimořádně
    jen za 49 Kč/3 měsíce

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
130 let

Seriál Strážci (2019). Tvůrce: Damon Lindelof. | foto: HBO

Zlo s tváří bílého muže? Seriál Strážci dráždí tématem rasových střetů v současné Americe

Kultura
  •   5:00
LOS ANGELES/PRAHA - Nový seriál Strážci (Watchmen) ohromil kritiku, ale mezi diváky si našel řadu odpůrců. Ti mu vyčítají, že zavání levicovou propagandou a bojem za sociální spravedlnost. Seriál se přitom stejně jako komiksová předloha soustředí na sociální problémy. Ty jsou ale po více než třiceti letech od vzniku komiksu pochopitelně jiné.

Fenomén

Komiksovou minisérii o dvanácti sešitech vytvořili pro komiksové nakladatelství DC scenárista Alan Moore a kreslíř Dave Gibbons. Dílo získalo prestižní Eisnerovu cenu. V letech 2012 a 2017 vyšla pokračování, ale na těch se ani jeden z autorů již nepodílel.

Komiks i filmové zpracování režiséra Zacka Snydera z roku 2007 mají jedno společné - všichni hrdinové i padouši mají bílou barvu kůže. Jedinou výjimkou je hrdina Dr. Manhattan, nukleární fyzik, kterého nehoda zanechala s modrou kůží. Když komiks v letech 1986 a 1987 vznikal, studená válka se blížila svému vrcholu. Jaderná hrozba byla reálná, což se v komiksu odráželo. Superhrdinové řešili i aktuální problémy, což byl nejspíš jeden z důvodů, proč měli ve své době takový čtenářský i kritický úspěch.

Seriál Strážci (2019). Tvůrce: Damon Lindelof.
Seriál Strážci (2019). Tvůrce: Damon Lindelof.

Komiks, filmové i seriálové zpracování také těží z prvků science fiction. Hrdina Owlman má k dispozici například létající loď ve formě sovy. Seriáloví Strážci se i přes výskyt lodi drží o něco více při zemi a zabývají se do velké míry současným americkým problémem. Tím už není jaderná hrozba, ale rasová nenávist.  

Seriáloví Strážci se odehrávají 34 let po konci komiksu a jednu ze svých hlavních postav si vytvořili. Sister Night (Sestra noc), superhrdinka v podání afroamerické herečky Reginy Kingové, je kladnou postavou každým coulem. Právě ona v podobě jakéhosi maskovaného křižáka brázdí dystopickou Ameriku, v níž vládne rasová nevraživost, policejní brutalita a zlo s tváří bílého muže. 

Začátek první epizody se inspiroval událostmi z roku 1921, kdy ve městě Tulsa ve státě Oklahoma vypukly rasové nepokoje. Afroamerická komunita se zde stala cílem útoku naštvaných občanů města a Ku-Klux-Klanu. Tím spíš je paralela zřejmá, když se i děj seriálu odehrává v té samé Tulse.

V jednom z dalších dílů je scéna, kde skupina útočníků oběsí Afroameričana na stromě. Celý ortel sleduje divák z pohledu nešťastníkových očí a spolu s ním může lapat po dechu. 

Proč se seriál rozhodl tak moc oddělit se od svého zdrojového materiálu? Tvůrcům nepochybně muselo být jasné, že jde o velmi odvážný krok, který může naštvat fanoušky kultovního komiksu, ale může také vyznít i jako lichá sociální kritika současné Ameriky. 

Přesto ale svou kritiku na komiksu staví. Jedním z (anti)hrdinů původního příběhu je Rorschach. Muž v baloňáku a masce s inkoustovou skvrnou věřil, že liberalismus je to, co vede v osmdesátých letech Ameriku na smetiště dějin. Právě jeho ideály se v seriálu inspirovala teroristická skupina Seventh Cavalary (Sedmá kavalérie). Jejím poznávacím znakem jsou obdobné masky, jako nosil Rorschach. 

Nejistý si byl před premiérou i tvůrce Damon Lindelof. „Dost mě ten nápad vystrašil. Všichni, s kým jsem o tom hovořil, byli z toho nápadu nadšeni. Musel by ale být zpracován s citlivě a odpovědně. Teď je premiéra na spadnutí a já stejně přemýšlím nad tím, jestli jsme do toho měli jít,“ sdělil.

Na agregátním recenzním serveru Rotten Tomatoes má však seriál v současné chvíli skvělých 98 % od kritiků, ale jen 45 % od diváků. Divákům vadí právě rasový a sociální komentář. „Viděl jsem volební spoty Hillary Clintonové, v nichž bylo méně propagandy než tady,“ napsal uživatel Evan Z. „Tenhle seriál je o tom, že bílý muž je zlý a podobných kravinách od bojovníků za sociální spravedlnost,“ míní uživatel Adam L.

Autor: Jaroslav Totušek