Čtvrtek 23. května 2024, svátek má Vladimír
  • Premium

    Získejte všechny články mimořádně
    jen za 49 Kč/3 měsíce

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
130 let

Lidovky.cz

Návštěvníci Fashion Weeku se převlékají po dvou hodinách. V Praze začal festival módy

Design

  6:00
Praha - V hlavním městě lze nyní potkat zvýšenou koncentraci extravagantně oblečených lidí. Právě se totiž odehrává jarní edice týdne módy Mercedes-Benz Prague Fashion Week (MBPFW). Jeho návštěvníci jsou ukázkou nejaktuálnějších trendů světové módy – obří péřové bundy, teplákové soupravy a modely tenisek, které byly populární naposledy v 90. letech.

Mercedes-Benz Prague Fashion Week foto: Yan Renelt, MAFRA

Pokud na vás v okolí obchodního centra Kotva míří fotoaparátem muž s tmavým plnovousem, s velkou pravděpodobností váš portrét obletí sociální sítě Facebook a Instagram. Jedná se totiž o jednoho z nejslavnějších street stylových fotografů světové módy, Adam Katz Sindinga. Do Prahy přijel fotografovat outfity návštěvníků nejsledovanější módní akce roku.

Organizátoři letošního MBPFW, producent akce Václav Dejčmar a kreativní ředitel Lukáš Loskot, zůstali věrni obchodními domu Kotva (na podzim se týden módy uskutečnil v garážích centra) a přehlídky přesunuli do třetího patra, kde se modelky prochází přímo mezi diváky.

Mercedes-Benz Prague Fashion Week
Mercedes-Benz Prague Fashion Week

První přehlídkový blok zahájil v sobotu slovenský návrhář Miro Sabo, jež má za sebou stáž v ateliéru Rafa Simonse, kreativního ředitele domu Dioru v letech 2012 až 2015. Následovala návrhářka Daniela Pešková. Oba designéry spojoval prvek extrémně dlouhých rukávů a roztřepených lemů. Zatímco Sabo sportovněji laděnou kolekci ozdobil nášivkami superhrdiny Batmana, Pešková byla věrná jednoduchosti a využila především struktury samotného materiálu.

(Ne)chtění blogeři

Kromě celebrit a zahraničních nákupčích nechybí v prvních řadách ani hvězdy českého internetu Teri Blitzen či Annet Charitonová. Právě loni redakce módního časopisu Vogue ostře vystoupila proti účasti blogerů a youtuberů na týdnech módy, neboť z původně obchodní příležitosti vytváří svými extravagantními outfity spíše akci pro VIP osobnosti než čistě byznysovou událost. Kvůli marketingovým strategiím jsou často influenceři (uživatelé sociálních sítích s vysokým počtem fanoušků) usazování do prvních řad, které ještě před několika lety patřily výhradně šéfredaktorům módních magazínů.

Ačkoli se Blitzen účastnila sobotních přehlídek v lehkých šatech a chlupatém kabátu, Charitonová naopak pozornost přítomných fotografů přitahovala červeným overalem Laformela a vysokým účesem. Tuzemští influenceři jsou však již přirozenou součástí českého týdne módy, neboť samotná akce nabyla na své obchodní důležitosti teprve před třemi lety, kdy již tuzemští blogeři a youtubeři byli s módními značkami pevně provázáni.

Sobotní program dále pokračoval značkou Laformela s jejím typickým rukopisem - unisexové mikiny, skládané sukně a výrazné pásky. Československé trio návrhářů se již dvakrát prezentovalo v pařížském showroomu Other/Wise. Jeho majitel, nákupčí Tomi Paull, se letos přijel podívat na pražský týden módy již potřetí.

Laformele v sobotním odpoledni sekundovalo česko-italské duo Alter Era. Ve své práci opět upřednostnilo hru s geometrickými potisky. Od předchozí kolekce, vzdušné a dívčí, je však tato mnohem temnější s prvky vojenských uniforem. V zářijové edici MBPFW byla značka dvou návrhářek nejvíce chválena Doshaburi Yoshimitsou, nákupčím a majitelem butiku v Barceloně. Yoshimitsu se však letos pražského týdne módy neúčastní.

Kolik outfitů máš, tolikrát jsi člověkem

Specifikem návštěvníků letošního MBPFW je dechberoucí frekvence změn oblečení. Pokud vás jeden z návštěvníků zaujal svým khaki vojenským kabátem, o dvě hodiny později ho pravděpodobně potkáte v modrém overalu. Oblečení mezi přehlídkami převlékají novináři, blogeři i samotní nákupčí.

První den přehlídek zakončil slovenský módní dům Nehera, který na přehlídkové molo vyslal kromě mladičkých modelek i zralé ženy. Jednou z nich byla uznávaná stylistka a kadeřnice Martina Matyášová. Nehera je nejúspěšnější módní slovenská značka, o které píše americký časopis Vogue, oblékají ji hollywoodské hvězdy a od září 2015 je její přehlídka i na programu pařížského týdne módy. Původní módní dům z 30. let Jana Nehery vlastnil ve své největší slávě 130 obchodů v Evropě, Africe i USA. V roce 2014 značku vzkřísil podnikatel Ladislav Zdút. Kolekce Nehera vznikají mezi sídly v Bratislavě a Paříži pod vedením návrháře Samuela Drira, který má zkušenosti i z módního domu Hermes.

Na nedělním programu MBPFW je prezentace úspěšných módních matadorů Petry Ptáčkové a značky Chatty, nadějného studenta Jana Černého nebo přehlídková premiéra pánské konfekce Blažek. Přehlídky budou v rámci MBPFW pokračovat až do úterý.

Vyhrajte rodinné vstupné do BRuNO family parku
Vyhrajte rodinné vstupné do BRuNO family parku

Jestliže vás trápí proměnlivé jarní počasí, máme pro vás tip, kam vyrazit, když počasí zrovna nepřeje. BRuNO Family Park v Brně se postará o zábavu...