Všem svým hostům nabízím maximální péči. A přiznávám mnohdy je to o nervy. Třeba, když se mezi dveřmi na rychlý oběd objeví naštvaný primát. Podle gest rukou a hlasového projevu zjišťuju, že to bude stát za to. Prostě se přišel v polední pauze vyřvat na nevinných lidech. Možná personál na place působí v těchto případech jako terapeut. Schopná obsluha se na takovou situaci kouká s nadhledem a dokáže i cholerika převtělit do mírumilovného člověka. Ale občas je to fuška.
Další level jsou klienti, kteří čekají, že budete vařit pro ně. To nejde. Každá restaurace připravuje pokrmy dle svých priorit a kulinářského pohledu. Nikdo přece nemůže čekat, že dorazí do restaurace a dostane na talíři svíčkovou od babičky nebo Pad Thai z dovolené. Oba příměry jsou nereálné. Hosté bohužel nemohou čekat, že jim šéfkuchař s týmem připraví pokrm dle jejich chuťových hodnot. Takhle to nefunguje.
Štěpán NávratMajitel a executive chef fine diningové restaurace Benjamin a asijských restaurací Café Buddha Balbínova, Café Buddha Norská Ambiciózní pracovitý požitkář, který o sobě tvrdí, že je gastrokretén nedělající kompromisy. Je mentorem nových gastro talentů a příkladem toho, že když někdo něco chce, dokáže to. |
Restaurace jsou od toho, aby předváděly svůj um a plnily své sny, ne individuální potřeby hostů. Proto každé zařízení, ať jde o bistro, hospodu, kavárnu, restauraci či fine dining, nabízí svým hostům svou kvalitu a směr. Není to o podvolení chutí, ale o naslouchání novým vjemům. Česká scéna je plná starých, staronových a nových provozů. Každý z nich servíruje jinou kuchyni. Hosté musí akceptovat různou nabídku, ať už se jedná o styl podniku nebo lokaci.
Buďme všichni pokorní vůči gastronomickému umu. Je to dřina a bez rozdílu si zaslouží úctu téměř všichni. Navíc gastro je segment, který fungoval a vždy bude. V dalších generacích vzniká bohužel poloprázdný prostor. Noví kuchaři se nerodí samospádem a starší učená generace pomalu, ale jistě končí. Kde budou noví, svěží a svou práci milující? To je otázka. Doufejme, že mladá generace pochopí, že je gastro smysluplným odvětvím.
Každopádně lidé jíst musí, a hlavně je to baví. To by si měl uvědomit klient i kuchař. Zákazník náš pán tedy platí, ale onen pán by měl mít jistou dávku pokory, a to samé platí i o týmu každého provozu.