23. ledna 2019 5:30 Lidovky.cz > Relax > Zajímavosti

Baseballová čepice. Jak se z pokrývky hlavy stala „koruna prostého člověka“?

Baseballová čepice (ilustrační foto) | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Baseballová čepice (ilustrační foto) | foto: Shutterstock

Cestu od sportu přes módu až do politiky urazila baseballka za úctyhodných a překvapivých 160 let své existence. Její vznik je svázán s počátky amerického baseballu, jehož pravidla, týmy a dokonce přesně definovaný dres se ustavily koncem první poloviny 19. století.

Mužstvo New York Knickerbockers Base Ball club, považované za první organizovaný tým, se oblékalo do modrých vlněných kalhot a bílé flanelové košile – a na hlavu si jeho členové nasazovali jakéhosi předchůdce baseballové kšiltovky: slaměný klobouk s širokým okrajem. Spíš než o sportovní úbor v dnešním pojetí se však jednalo o společenský oděv, protože hráči byli přece ctihodní Newyorčané.

Už zakrátko však klobouk vystřídala praktičtější pokrývka sestávající z tvrdého kšiltu vpředu, šesti sešitých trojúhelníkových panelů a knoflíku na temeni. v roce 1858 (podle některých zdrojů v roce 1860) s ní přišel newyorský tým Brooklyn excelsiors a novinka se ujala. Jednotlivé baseballové týmy si nechávaly čepice vyrábět ve svých barvách a na přední stranu vyšívaly své logo. Kolem roku 1900 už byly kšiltovky standardem všech tehdejších mužstev. Vývoj čepice se završil v roce 1954, kdy se začala vyrábět čepice zvaná 59Fifty, jakýsi zlatý standard mezi baseballovými čepicemi.

Ale až v 70. letech 20. století, tedy sto let po svém vzniku, se baseballové čepice začaly nesměle objevovat i za zdmi stadionů. Módní znalci to připisují čím dál oblíbenějším sportovním přenosům i televizním detektivkám – především seriálu Magnum s Tomem Selleckem v hlavní roli. v 80. letech se baseballové kšiltovky staly neodmyslitelnou součástí vizáže raperů a hiphoperů, kterou úspěšně šířila hudební stanice MTv. Baseballové čepice opustily sport a z jejich předních panelů zmizela loga týmů. Stal se z nich módní doplněk. Ba co víc. Hlavně podle velikosti a tvaru kšiltu se začaly rozlišovat nejrůznější subkultury a hudební podžánry. A jak si všimly New York Times, ve Spojených státech se staly „korunou prostého člověka“ a za jejich hranicemi symbolem idealizované Ameriky.

Šaty, 750 Kč, kšiltovka, 250 Kč, ledvinka, 350 Kč, pásek, 150 Kč, boty, 550 Kč,...

A pak přišel rok 2015, kdy Donald Trump ohlásil svou kandidaturu na prezidenta USA se sloganem „Make America Great Again“ (Aby byla Amerika zase velikou), který nechal vytisknout velkými bílými písmeny na zářivě červenou kšiltovku. Té už se však neříká baseballová čepice, nýbrž MAGA Hat (čepice MAGA podle prvních písmen Trumpova volebního sloganu).

Donald Trump na letišti v texaském městě McAllen u hranic s Mexikem.

Najdete na Lidovky.cz