130 let

Stávka znehybní celé Česko

Česko

Během ranní dopravní špičky 1. března nepojedou vlaky a MHD v Praze a dalších městech

PRAHA Odboráři si pro stávku vybrali nejhorší možnou dobu. Pondělní ráno, kdy tisíce lidí míří do zaměstnání a školáci do škol.

Nevyjedou osobní ani nákladní vlaky. Zastaví se některé autobusy a ochromena bude i městská hromadná doprava v Praze, Opavě a zřejmě i v Ostravě. Další velká města se rozhodnou během dneška.

Dopravní odborové organizace včera oznámily, že v pondělí prvního března uspořádají stávku v celé zemi. Protest bude trvat od čtyř do devíti hodin ráno.

Odborům vadí vyšší zdanění zaměstnaneckých výhod, které platí od ledna. Již několik měsíců upozorňují, že pokud nebude tento bod zrušen, vyhlásí celostátní stávku v dopravě. „Od prosince se setkáváme jen se sliby, poslanci tento problém stále podceňují,“ upozorňuje šéf Odborového svazu dopravy Luboš Pomajbík.

Odboráři si chtějí stávkou vymoci zachování zaměstnaneckých výhod v současné výši. Tu ohrožují nová pravidla pro jejich danění. Zaměstnavatelům placení benefitů vyjde dráž a odboráři se obávají, že proto o své výhody přijdou.

Podle novely zákona o DPH se totiž daň z přidané hodnoty vypočítává u pracovních výhod z tržní -obvyklé ceny, a nikoliv z nižší zaměstnanecké. Nejvíc proti této novele protestují železničáři, kterým by nová pravidla výrazně zdražila režijní jízdné. Kromě režijek jde ale také například o stravenky nebo o bydlení ve firemních ubytovnách. Pondělní stávka rozhodně podle odborářů nemusí být poslední. „Bereme to jako jednu z řady možných akcí. Po stávce vyhodnotíme její dopady a domluvíme další postup,“ uvedl Luboš Pomajbík s tím, že pokud bude nutné uspořádat další stávku, budou o tom odbory včas informovat.

Protest dopravních odborářů popodporují i jejich kolegové z dalších odvětví. „Jednoznačně stojíme za požadavky dopraváků. Sociální nesmír není nic dobrého v době ekonomické krize,“ řekl Josef Středula, předseda odborového svazu KOVO, který je nejsilnější odborovou organizací v Česku. Podle Středuly by mohla náprava sporného zákona být snadná. „Pokud k tomu bude ve Sněmovně vůle, mohlo by se to vyřešit rychle,“ řekl Středula s tím, že by rád věřil tomu, že stávka nakonec přeci jen nebude.

Taková možnost podle odborářů sice existuje, ale je velice malá. Podle Pomajbíka dosavadní přístup politiků nenaznačuje, že by do kritického pondělka udělali nějaké konkrétní kroky pro změnu danění benefitů. Navíc i pokud by návrh na snížení zdanění zaměstnaneckých výhod projednala sněmovna už zítra na mimořádné schůzi, zřejmě to stávku neodvrátí. Pomajbík uvedl, že požadovanou úpravu zákona by musel schválit také senát a prezident, což do pondělka nelze stihnout.

Premiér Fischer včera vyhlášení stávky kritizoval. Podle něj není v této situaci stávka odpovídajícím krokem. Už na začátku února ale Fischer uznal, že novela zákona o DPH může představovat komplikace i pro zaměstnavatele. V řadě případů totiž není jasné, co je obvyklá cena, z níž by se měla daň počítat. Úprava novely zákona je tedy zřejmě nutná. Premiér měl údajně o změně zákona již jednat se zástupci největších stran, kteří prý dali najevo, že změnu kritizované novely podpoří.

***

Jak se stávkovalo v Česku

Protestující zastavili vlaky po celé zemi

4. února 1997 Začala stávka železničářů, která měla trvat 48 hodin. Byla ale několikrát prodloužena a skončila až 8. února. Hlavním organizátorem bylo Odborové sdružení železničářů. 8. března 2000 Výstražná patnáctiminutová stávka Asociace samostatných odborů způsobila zpoždění 101 vlaků. Stávku odbory vyhlásily na protest proti neřešení sociálních problémů.

3. února 2003 Uskutečnila se stávka řidičů pražských tramvají. Protestující si chtěli vymoci stejné podmínky, jako měli řidiči autobusů, a chtěli odvolání tehdejšího generálního ředitele dopravních podniků. Z 80 procent řidičů odhodlaných stávkovat jich po policejním zásahu zůstalo ve stávce 30 procent. 24. června 2008 Hodinová výstražná stávka proti reformám kabinetu Mirka Topolánka pořádaná Českomoravskou konfederací odborových svazů se dotkla i dopravy. Největší dopady měl hodinu a čtvrt trvající protest strojvůdců, kteří zastavili vlaky po celé ČR. V mnoha městech nejezdila hromadná doprava - největší rozsah měla stávka asi v Brně.

Autor: